הדרבי החיפאי - מאז ועד היום
EN threads facebook youtube instagram tiktok
הדרבי החיפאי - מאז ועד היום
מאת: יצחק הברמן , |  שישי , 04/11/2016

הדרבי החיפאי - מאז ועד היום

מכבי חיפה חייבת להמשיך במסע שהחלה, כשהיריבה העירונית מגיעה עם הגב לקיר. יצחק הברמן מסכם לנו את היריבות החיפאית מאז קום המדינה. צילום: האתר הרשמי (ראובן כהן)

לפני שניגשים ל"סלט" של עיר הכרמל, עם הירוק והאדום כולל הבצל, חוב קטן לשני כדורגלנים שהשתתפו בחגיגת השערים מול הפועל אשקלון (0:5) בשבת החולפת. המגן סאן מנחם שנכנס כמחליף בעקבות פציעת מריו מוסה כבש את שערו הראשון במכבי חיפה במשחק ליגה והפך לכדורגלן ה-250 בתולדות המועדון שהבקיעו שערי ליגה. חברו, החלוץ גליינור פלט שהבקיע שער אחד (השני) סימן את שער ה-100 במשחקי מכבי חיפה באצטדיון "סמי עופר".
 
מכאן לדרבי ה-96 מאז קום המדינה. מסתבר שחיי הדרבים למיניהם, רק בליגה, מחולקים לארבע תקופות מרכזיות. בין השנים 1962-1969 מכבי לא הצליחה לנצח את הפועל, אחר כך הגיע עידן שנמשך 19 שנים ובו ה"אדומים" לא הצליחו לנצח את ה"ירוקים" (1976-1995), הרבה בגלל ששתי הקבוצות שהו תקופות לא קצרות בליגת המשנה. התקופה השלישית (2005-2015) שוב הבליטה את חוסר יכולתה של מכבי לנצח את הפועל כאשר היא (מכבי) ארחה את המשחקים ועידן זה הסתיים ב-14.3.15 עם ניצחון מכבי 0:2. כעת מרכז תשומת הלב מפנית לרצונה של מכבי להמשיך ולהצליח בעידן שבו הפועל מארחת וזה נמשך מאז 1996.
 
בתקופה זו נערכו 17 משחקים ומכבי צברה כ"אורחת" 14 ניצחונות ושלוש תוצאות תיקו. בשלושה מהניצחונות מכבי כבשה ארבע "רביעיות", שתי "שלישיות", חמישה צמדים ורק פעמיים לא נכבשו שערים. בסך הכול מכבי חיפה כבשה לרשת המארחת 37 שערים וספגה 7 בלבד, רק במשחק אחד פעמיים מרגליו של תומר סוויסה (2:4 למכבי) אשתקד כשהפועל כבר הוליכה 0:2 ואלירן עטר, איסמעיל ריאן, דקל קינן וגליינור פלט חוללו מהפך.
 
איסמעיל ריאן עם השוויון שהוביל למהפך בשנה שעברה. צילום: האתר הרשמי (ראובן כהן)
 
השבוע נערכו "חפירות היסטוריות" ונבירה רצינית בניסיון למצוא דרבי אחד לפחות שבו לשתי הקבוצות היה אינטרס לא להפסיד בדו-קרב העירוני. היה קשה מאוד כי בדרך כלל מכבי חיפה התמקמה בצמרת (בפעם האחרונה שהפועל חיפה דורגה לפני מכבי- בעונת 1998/99 כשזכתה באליפות היחידה שלה) והפועל שוכנת קלאסית בפליי-אוף התחתון, או שמכבי נזקקה לנקודות בשנות השישים והשבעים כדי לא לרדת לליגה א' (אז הליגה השנייה).
 
כאמור, החיפושים העלו דרבי בשלהי עונת 1962/63 כאשר שתי הקבוצות השתרכו בתחתית הטבלה. למכבי היו שתי נקודות יתרון ובתקופה בה ניצחון היה שווה שתי נקודות בלבד, הייתה לכך משמעות. בעיקר כשהדרבי הסתיים ללא שערים והפער נותר בעינו מה שאפשר לירוקים להבטיח מקומם בליגה גם כאשר בארבעת המחזורים האחרונים הפסידו בשני משחקים ושניים סיימו בתיקו. הפועל סיימה אחרונה אך לא ירדה עקב גילוי מעשים לא כשירים בכדורגל הישראלי. הליגה הוקפאה ושתי הקבוצות, למרות מיקומן הנחות הצליחו להגיע לגמר הגביע ודווקא הפועל הפתיעה וניצחה.
 
דרבי זכור יותר נערך בקריית חיים (יוני 1976) ושם מכבי נזקקה לנקודות חמצן. בהפועל לא התחשבו בכך, ניצחו 1:2 משערים של אלי לוונטל ואבי ליפשיץ (למכבי: יואב לוי) ורק משחק חוזר של מכבי מול שמשון תל-אביב אחרי סיום העונה השאיר את מכבי. בתווך דרבי שבו שוב מכבי נקלעה למצוקה (1964/65) וכל נקודה הייתה חשובה לה. גם בדרבי. אשר סוויסה, רכש מצפת, העלה את מכבי ליתרון, שמונה דקות לסיום איזן רובי יאנג את התוצאה. מכבי ירדה ולא בגלל אובדן הנקודה הזאת.
 
בעונת 2004/05 מכבי דהרה לאליפות השנייה הרצופה עם רוני לוי ובדרך פגשה את את הפועל על סף נשירה נוספת לליגה השנייה. רוברטו קולאוטי לא התחשב באדומים וכבש צמד שמחק שוויון זמני מרגלי ג'ף טוטואנה של הפועל. אלה כל המשחקים "ראש בראש" בעלי ההשפעה הישירה על הטבלה.
 
נקודות ציון ראויות לצל"ש במשחקי הדרבי: אלון חרזי ואריק הבנאדו מוליכים את מצעד הכדורגלנים ממכבי שניצחו הכי הרבה פעמים במשחקי ה"דרבי". לזכותם 15 ניצחונות (מתוך 23 משחקים שהם גם שיא ההשתתפות) לפני ניר דוידוביץ, יניב קטן ומרקו בלבול (9 ניצחונות). 9 ניצחונות גם לרוני לוי (מתוך 10 משחקים כאשר הנוסף הסתיים בתיקו) וג'וני הרדי, מגיבורי המשחקים בשנות החמישים. בהפועל שיאני הניצחונות הם ראובן יאנג ויצחק אנגלנדר (7), מרדכי פיקר ואבא גינדין (6)- ארבעתם נציגי שנות השישים והשבעים.
 
זרים רבים השתתפו במשחקי הדרבי וניצחו. סאבא ג'ורג'יוס הקפריסאי פתח את המסורת באמצע שנות החמישים (2 ניצחונות) ואחריו המשיכו ויקטור צ'אנוב, איבן גצקו (שיאן עם 5 ניצחונות מ-5 משחקים), רומן פץ, סרגיי קנדאורוב, וילפרד מוגאיי, אדגרדו אדינולפי, סרגיי בלנצ'וק, איברהים דורו, נידרגראוס, יז'י בז'צ'ק, וסילי איבאנוב, גיורגי גחוקידזה, סרגיי קלשצ'נקו, רדוסלב מיכאלסקי, אנדריי אוסטרובסקי, ננאד פראליה, ז'וטאוטאס, איגביני יעקובו, גונזאלבס, רוברטו קולאוטי, גובני רוסו (4 ניצחונות מתוך 4 משחקים במכבי, בזמנו כאשר שיחק בהפועל השתתף ב-7 משחקים, ניצח רק בשניים, הפסיד ב-3 וסיים 2 בתיקו), חבייאר דירסאו, גוסטבו בוקולי, טאקסיירה, פיטר מסיללה, ג'ון קולמה, דבאלישווילי, פיליאבסקי, יא יא סיידו, בויאן שארנוב, מרלון דה-חסוס, אדין צוצאליץ, רובן ראיוס, סטויקוביץ , מיצ'ל אליהם נוספו אשתקד גליינור פלט ומארק ואליינטה. כעת גם גארי קגלמאכר, מריו מוסה וקמיל ואצק (אם ישחקו) מייחלים לטעום ממטעמי התהילה הכרמליסטית.
 
רק 8 זרים לא זכו לתהילת ה"דרבי מהצד הירוק: דינו אנדלובו, דניאל צ'סארץ, יוריצה בוליאט, מרלון דה-חסוס, ג'רי ואוורה, רדובן הרומטקו, ויקטור פאצ'ה וסאדאת בוקארי. בשורות ה"אדומים" רשימת המאוכזבים ארוכה-ארוכה ומתוך 49 שחקנים זרים רק 21 השתתפו בניצחונות כולל מאמן-שחקן יוגוסלבי ברמה גבוהה, זלטקו צ'ייקובסקי בשנות החמישים.
 
חמישה שחקנים בלבד זכו להבקיע משני עברי המתרס. בראש וראשונה החלוץ שלמה לוי שהגיע למכבי חיפה בשנות החמישים, כבש 3 שערים לזכות הירוקים ושוכנע לעבור את הכביש ולהוסיף 9 שערים עבור הפועל ובסך הכל תריסר שערים. השני ראובן עטר שגם אימן בשתי הקבוצות והבקיע 7 שערים (4 למכבי ו-3 להפועל), עמיר תורג'מן (1 למכבי, 5 להפועל), נג'ואן גרייב (1 למכבי, 2 להפועל) וג'ובני רוסו (1 לכל צד).
 
ב-95 משחקי הדרבי בליגת העל (עוד אחד נערך והפועל ניצחה 1:5 בשנת הקמת המדינה אך הוא נמחק מאחר והליגה הופסקה בחלוף חמישה מחזורים בלבד עקב פרוץ קרבות מלחמת העצמאות) מכבי ניצחה ב-45 משחקים, הפועל עלזה ב-25 וכמות כזאת של מפגשים הסתיימה ללא הכרעה. בדרבי הקודם הפועל הצליחה להרשית את שער ה-100 שלה מול מכבי, אצל ה"ירוקים" המגמה היא בראש וראשונה לנצח ודרך אגב לכבוש פעמיים ולחלוף על פני 150 הבקעות במאבק העירוני. מכבי תנסה לזכות בניצחון שלישי רצוף.