לקראת הערב: היסטוריית המפגשים מול מכבי ת"א
EN threads facebook youtube instagram tiktok
לקראת הערב: היסטוריית המפגשים מול מכבי ת"א
מאת: יצחק הברמן , |  ראשון , 24/09/2017

לקראת הערב: היסטוריית המפגשים מול מכבי ת"א

לקראת המפגש הערב (21:00) באצטדיון נתניה, הכנו לכם סקירה קצרה על היסטוריית המפגשים בין הקבוצות. צילום: האתר הרשמי (ראובן כהן).

שער הבכורה של גאורגי קוסטדינוב , הקשר הבולגרי הבינלאומי של מכבי חיפה לרשת הפועל רעננה מכניסו לרשימה מכובדת של כדורגלנים זרים שתרמו למכבי חיפה שערי זכות וכאלה היו 50 לפניו , מכסה חסרת תקדים בכדורגל הישראלי (למעלה מ-50%).

בראש הרשימה ניצבים הקשר האוקראיני סרגיי קנדאורוב (40 שערי ליגה) ואחריו רוברטו קולואטי (39), ולדימיר דבאלישווילי (35) כמו גוסטבו בוקולי, המולדבי סרגיי קלשצ'נקו (29), ג'ובאני רוסו (26), יעקובו איגביני (24), איבן גצקו (23), ננאד פראליה (21), טמבינקוסי פאנטיני ורובן ראיוס (17 כל אחד) ואחריהם שובל ארוך של מבקיעים ממדינות שונות מחמש יבשות.

איך כל אלה מתחברים למשחק המסקרן מול מכבי תל אביב ? מסתבר שמאמצע שנות התשעים, כאשר זרם השחקנים מחו"ל גבר, למספר שחקנים הייתה השפעה על כמות השערים ואיכותם, שלא לדבר על שערי הכרעה. בראש המצעד החיפאי נמצא בבדידות מזהרת הדרום אפריקני טמבינקוסי פאנטיני עם 6 כיבושים, מחציתם במשחק אישי נפלא (2008) בקריית אליעזר (3:3).

פאנטיני הוא הכדורגלן היחיד מבין כל השחקנים הזרים בשתי הקבוצות שכבש שלושער במפגשים ביניהן. צמד ירוק כבש גוסטבו בוקולי ב-2005 בניצחון חיפה 1:2. לזכותו 3 שערים בסך הכול מול ה"צהובים" כמו לג'ובאני רוסו שהספיק לשחק במכבי תל אביב וכעבור זמן קצר ביקש לשוב לעיר הכרמל לשנת פרישה במכבי. לרובן ראיוס גם כן מטען של 3 שערים לרשת הצהובה, מתוכם צמד (2014).

צמדי שערים מול מכבי תל אביב נרשמו לאיבן גצקו, סרגיי קלשצ'נקו, יעקובו איגביני ורוברטו קולואטי שנמכר לקבוצה הגרמנית מינשנגלדבאך ושב לישראל כדי לשחק בתל אביב ולכבוש שער בודד מול קבוצתו הראשונה בארץ שגילתה אותו בארגנטינה. תשעה שחקנים נוספים הבקיעו במפגשים המעניינים מול תל אביב: ההולנדי אריק חרוליקן, הפולני יז'י בז'צ'ק, הקרואטי ננאד פראליה, הליטאי ריימונדס ז'וטאוטאס, עוד פולני, רדוסלב מיכאלסקי ושני הקשרים הברזילאים פאולו מרקוס אלבס ופאוליניו. את הרשימה סוגרים הגיאורגי דבאלישווילי וגארי קגלמאכר (אורוגוואי).

שלושה שערים מאפילים על שאר הנכבשים לזכות ה"ירוקים". כל שער מדהים יותר מקודמו. באפריל 1990 שיחק בשורות חיפה חלוץ עתיר עוצמה, הולנדי בשם אריק חרוליקן שהתקשה לפצח הגנות. הגיעה תל אביב לקריית אליעזר ובדקה ה-28 אנשי פיקוד העורף היו בדרך להפעלת סירנות. בדקה זו ההולנדי קיבל כדור מהוצאת חוץ, אפשר לו לקפוץ פעם אחת על הקרקע ושיגר בעיטת "טיל" פנטסטית שטסה במהירות 200 קמ"ש והכדור נחת מאחורי גבו של השוער האורח שביט אלימלך. חיפה ניצחה 1:3 וזה היה שערו היחיד של חרוליקן החביב.

גם בספטמבר 2007 רבבת הצופים בבלומפילד הוכתה בתדהמה סמוך לסיום המחצית הראשונה. הקשר הברזילאי הנמרץ פאוליניו קיבל כדור קצר מג'ובאני רוסו והפציץ ממרחק כדור שלשוער המקומי יבריץ' נותר רק להביט ולמחוא כף לכובש לו היה זה שערו היחיד בישראל.

ועוד כדורגלן חיפאי שהשאיר חותמו על המשחקים מול מכבי תל אביב, המגן גארי קגלמאכר. אשתקד, אחרי שרשרת לא קצרה של היעדר ניצחונות של הירוקים הכניס רגל בריאה והוליך את חיפה לניצחון חוץ נאה (0:2) עם שער מדהים שהיה מועמד לאחד מ"שערי העונה".

מעברו השני של המתרס הצליחו לפגוש את רשת חיפה 16 שחקנים זרים. אנדז'יי קוביקה, ראדה פריצה והנוכחי וידאר קיארטנסון הבקיעו 3 שערים כל אחד, אנדריאס פרוחננקובס, גונזאלו גארסיה ואלן מסודי ששיחק גם במדי מכבי חיפה הבקיעו צמדים ובין השאר אנו מוצאים את מיודענו רוברטו קולאוטי (1) ואנדריי באל ז"ל ששימש במכבי חיפה אחד מהמאמנים באמצע שנות התשעים, אחרי פרישתו משדה המשחק.

בסיכום תרומת הזרים למשחקים בין שתי היריבות הוותיקות מלמד על יתרון חיפאי קל 25:32. מעניין מי יצטרף לרשימה המכובדת במשחק הליגה ה-154 בין השתיים בליגת העל. למכבי 48 ניצחונות על יריבתה, תל אביב ניצחה 60 פעמים ועוד 45 מפגשים הסתיימו ללא הכרעה כאשר הפרש השערים נוטה לזכות המארחת שכבשה 217 שערים בשעה שמכבי כבשה 195 לרשתה.


גרפיקה: האתר הרשמי.