המספרים מספרים: היסטוריית המפגשים בדרבי
EN threads facebook youtube instagram tiktok
המספרים מספרים: היסטוריית המפגשים בדרבי
מאת: יצחק הברמן , |  שני , 04/12/2017

המספרים מספרים: היסטוריית המפגשים בדרבי

לקראת הדרבי הערב (21:00) באצטדיון "סמי עופר", ההיסטוריון של המועדון, יצחק הברמן, הכין לכם סקירה קצרה על היסטוריית המפגשים בדרבי. צילום: האתר הרשמי (ראובן כהן).

מבט אחרון לעבר מכבי נתניה, לפני ה"דרבי" ביום שני. דקל קינן לא רווה נחת בחצי גמר גביע הטוטו והעפלתו למקום השני בדרוג ההופעות נדחקה לקרן זווית. גם בנתניה הבלם הבינלאומי ציין הופעה מיוחדת בשלהי המשחק. עבורו הייתה זו הופעתו ה-266 במדים הירוקים ובכך השווה את מאזנו של מאמנו לשעבר, אשר עלמני. שניהם חולקים את המקום ה-15 בדרוג המכבי הירוק.

גם מאור בוזגלו ששותף במחצית השעה האחרונה "שבר שיא". הכדורגלן שיצא ממחלקת הנוער של מכבי חיפה צבר שתי הופעות אצל רוני לוי אבל יחד היו לו בסך הכול שתי דקות, אחת בכל פעם. כמובן שאלה הספיקו לו להיות ברשימת האלופים. אגב, בוזגלו שלא כבש עדיין לזכות חיפה מחזיק בשיא מיוחד במינו: הוא מוליך את רשימת הכדורגלנים שנולדו במכבי וכבשו מולה. לזכותו 5 שערי ליגה במדי האחות הקטנה מתל אביב והפועל באר שבע. ערן לוי מנתניה שדייק בבעיטת העונשין כבש 3 שערים לרשת חיפה (גם הוא עם באר שבע...), כמו לניר קלינגר (מכבי תל אביב) וראובן עטר (הפועל חיפה).

ואם הפועל, ביום שני המוליכה באדום מארחת את יריבתה העירונית המשתרכת אחריה בהפרש תשע נקודות. בפעם האחרונה שתמונה דומה נצפתה, בעונת האליפות היחידה של הפועל במאי 1999 כאשר צברה במחזור הסיום 71 נקודות ובמאזן המכבי היו 60 בלבד.

לא במקרה הזכרתי את עונת האליפות הזאת כי גם אז ה"אדומים" לא הצליחו לנצח במשחק ביתי ב"דרבי" את מכבי וסיימו מולה בתיקו אפס. הנקודה הירוקה האופטימית באה ממאזן משחקי החוץ מול הפועל. בפעם האחרונה שמכבי לא שלפה נקודות מהדרבי זה קרה בדצמבר 1995 כשהפסידה 2:1 ואפשרה להפועל לחסל בצורת ממושכת שנמשכה לאורך 19 שנים רצופות ללא ניצחון. המנצחת נהנתה מ"חיסול" חוליית הקישור הירוקה שבועיים קודם לכן, כאשר השופט אייל צור הדביק לחיפה אדום ותשעה צהובים במשחק מול מכבי תל אביב. עבור חיים רביבו, אלון חזן ורוני לוי הייתה משמעות גדולה ל"צהבת". הם נעדרו וראובן עטר פלאס עמיר תורג'מן כבשו להפועל בשעה שסרגיי קנדאורוב רק צימק את התוצאה ל-1:2.

גם כך 22 שנים ברציפות ללא הפסד חוץ למכבי ב"דרבי" מהווים הישג. ויהיה מסקרן עוד יותר לשתי רבבות הצופים פלוס, לראות אם המסורת תימשך כאשר המכבים טרם ניצחו השנה במשחק חוץ והפועל לא הפסידה עדיין כאשר היא מארחת. עד כה נערכו שישה משחקי דרבי ב"סמי עופר"- מכבי ניצחה בארבעה, אחד סיימה ללא הכרעה ורק באחרון, לפני שנה ובדצמבר נוצחה 3:0.

כאמור, למכבי שרשרת של 13 ניצחונות ו-5 תוצאות תיקו באותן 22 שנים שהיא שולטת במשחקי החוץ והפרש השערים הפנטסטי באותם משחקים (6:34) מזמין המשכיות. שתי הקבוצות כבר הספיקו להיפגש 97 פעמים בליגת העל והירוק שולט בטור הניצחונות (45) לעומת 26 להפועל וכמספר הזה תוצאות תיקו. מכבי פגשה 148 פעמים את רשת הפועל וזו השיבה 103 שערים.

מבין משחקי החוץ מאז 1995 בולטים ארבעה בהם מכבי השכילה לכבוש רביעיות. בעונת 1999/2000 ניצחון 0:4 מצמד מרגלי רדוסלב מיכאלסקי, סרגיי קלשצ'נקו וראובן עטר שחזר לקבוצת נעוריו. כעבור חמש שנים סאלח חסארמה מהפועל לא המתיק את הגלולה המרה שאליניב ברדה (פעמיים), עידן טל ויניב קטן הצליחו להבקיע (1:4).

הגיע זמן דצמבר. ב-2014 מכבי הביסה 0:4 משערים של יוסי בניון, עידן ורד, הספרדי מיצ'ל ושמעון אבוחצירא. חלפה שנה וזיק של תקווה ניצת במחנה הפועל. השוער הסרבי ולדימיר סטויקוביץ בשער עצמי ותומר סוויסה קבעו 0:2 מפתיע להפועל, אלירן עטר, איסמעיל ריאן השוו ובשתי הדקות האחרונות מהפך משעריהם של דקל קינן וגליינור פלט.

הדרבי הנוכחי יבליט את מספר השחקנים הרב שמעולם לא נטלו חלק ביריבות העירונית. במכבי הספיק דקל קינן להופיע ב-9 משחקים ולנצח ב-5 מהם, להפסיד פעם אחת בלבד ולהיות שותף לשלוש תוצאות תיקו ושער. גילי ורמוט לא הצליח מעולם לנצח את מכבי כששיחק מעבר לכביש (שלושה הפסדים), בירוק מאזנו השתפר- ניצחון אחד, הפסד אחד ותיקו אחד.

לרועי קהת (2 הופעות), עומרי גלזר, אוהד לויטה, עומר דמארי וסינטאיהו סלליך הופעה אחת, ללא ניצחון. מעברו השני של המתרס חלוץ הפועל אלון תורג'מן יפגוש בקבוצתו לשעבר במדיה שיחק ב-5 משחקי "דרבי" מתוכם ניצח באחד, הפסיד בשניים ועוד פעמיים סיים בתיקו. שערו היחיד בעונת 2014/15 הפך לשער היחיד, שער הניצחון.

מנגד, הישאם כיוואן הוותיק עם 9 הופעות ב"דרבי" הכוללות ניצחון, חמישה הפסדים ושלוש תוצאות תיקו. עבור הקשר חנן ממן המשחק יהווה נקודת ציון משפחתית. הוא יצליח לחלוף על פניו של אביו, ברוך ממן, מגדולי הקשרים במכבי חיפה. לשניהם 7 הופעות במשחקים אלה כאשר אבא ברוך ניצח בשלושה, הפסיד רק באחד ושלוש פעמים מכבי ליקטה נקודה. חנן ניצח פעמיים, הפסיד פעמיים וגם לו שלוש תוצאות תיקו.

גם עדן בן-בסט, עוד חלוץ ממחלקת הנוער הירוקה, נטל חלק בחמישה משחקים, כולם במדים האדומים. באמתחתו ניצחון אחד וצמד הפסדים בתוספת דאבל תיקו. גל אראל ולירן סרדל (5 הופעות) וחיים מגרלשווילי (6 משחקים) נמצאים בצמרת המשתתפים במשחקים היוקרתיים הללו.

279 כדורגלנים ייצגו את מכבי במשחקים מול הפועל ששלחה למערכה 317 נציגים. רק חמישה שחקנים הצליחו לכבוש לזכות שני הצדדים. שלמה לוי ז"ל התחיל במכבי (3 שערים) וסיים בהפועל (9 שערים) והוא "מלך השערים" בכל הזמנים. ראובן עטר כבש 7 בחלוקה כמעט שווה (4 במכבי, 3 בהפועל), עמיר תורג'מן עם 6 כאשר מכבי סבלה ממנו (5) והפועל לרשתה הבקיע בבודדת. רביעי נג'ואן גרייב עם צמד מול מכבי ושער נגד הפועל ואת הרשימה סוגר ג'ובאני רוסו עם שער לזכות כל אחת.

כבש במדי שתי הקבוצות, ראובן עטר. צילום: אתר מכבי חיפה.