ההיסטוריה באם המושבות
EN threads facebook youtube instagram tiktok
ההיסטוריה באם המושבות
מאת: יצחק הברמן , |  שבת , 21/04/2018

ההיסטוריה באם המושבות

המפגש היחיד בפלייאוף התחתון, הפער הגדול בהפרש השערים וגם ה-0:0. ההיסטוריון של מכבי חיפה, יצחק הברמן, יוצא למסע בין מפגשי העבר מול מכבי פתח תקווה וגם שער הניצחון של קאיו...

הניצחון הביתי על הפועל אשקלון בשבת החולפת עשוי להספיק. ובכל זאת, מכבי חיפה יוצאת למשחק חוץ ב"מושבה" בפתח תקווה כדי לשוב משם עם ניצחון חוץ שני שיצטרף ל-23 הניצחונות שהשיגה באם המושבות, כשיצאה לפגוש 59 פעמים את מכבי פתח תקווה במגרשה.
כמעט 30 שנים, חסר יומיים, שתי הקבוצות הוותיקות שקיימו ביניהן 125 משחקי ליגה, בשתי הליגות העליונות, נפגשו בפעם היחידה בחלק התחתון של הטבלה שנחצתה לשתיים. ב-23 באפריל 1988 ה"כחולים" וה"ירוקים" שהספיקו לחוות מספר ירידות לליגה השנייה, פתחו את סבב חמשת משחקי ההכרעה וחיפה גברה על אורחתה לעיני אלף צופים 1:2 משערים של אברהם אבוקרט (מאמן נערים ב' בהווה) ואיתי מרדכי (עוזרו של פרד רוטן), שעשה צעדים ראשונים בקבוצה הבוגרת.
מאז חיפה שיחקה רק בפלייאוף העליון ופגשה פעמיים נוספות את פתח תקווה. בעונת 2014/15 שהסתיימה כאשר בכל ארבעת המשחקים של אותה עונה, חיפה לא כבשה ולו שער אחד לרשת יריבתה. גם אשתקד הספרה אפס "כיכבה" והפעם חיפה היא ששמרה על שערה ובפלייאוף העליון ניצחה 0:1 במושבה וסיימה בתיקו אפס בסמי עופר.
בכל מקרה, לחיפה יש על מה להתאמץ בארבעת המשחקים הנותרים. אחרת, תסיים את העונה עם מספרים שאינם מוכרים מאז 1992, עת הקבוצה עברה לבעלותו של הנשיא יעקב שחר. כאמור, ב-125 משחקי העבר החיפנים ניצחו ב-53 מהם, פתח תקווה הסתפקה ב-33 ועוד 39 משחקים הסתיימו ללא הכרעה. בהפרש השערים מצבה של חיפה מעודד, למרות ריבוי ה-0:0 בין השתיים. כבשה 189 שערים לעומת 127 שספגה.
והיה לנו בשבת את קאיו אלבס, החלוץ הברזילאי ששבר את הקרח והבקיע שער בכורה. לא סתם שער, שער ניצחון שהעניק שלוש נקודות יקרות בדרך להיחלצות מהתחתית הבוערת. לא רבים השחקנים זרים שהכריעו משחקים לזכות מכבי חיפה, אחרי שנכנסו כמחליפים.
בפברואר 1994 מכבי עירוני אשדוד הוליכה בחיפה 0:1 ולמערכה נזרק איבן גצקו האוקראיני בדקה ה-57 וכעבור 13 דקות הבקיע את שער השוויון בדרך למהפך ולניצחון 1:2. גצקו זה הגדיל לעשות כאשר נכנס למשחק הביתי נגד הפועל פתח תקווה במצב של 0:2 לחיפה, כבש שלושער וסייע לניצחון הגבוה 0:6. רק שחקן אחד נוסף, החלוץ רפי כהן (3.5.03) עשה זאת אחריו, במשחק בטדי מול בית"ר ירושלים כשנכנס בתחילת המחצית השנייה בפיגור 2:1 ובשלושת השערים שהבקיע חולל מהפך 3:4 בדקת הסיום.
נחזור לזרים. יעקובו איגביני הוכנס למשחק בידי המאמן אברהם גרנט (2002) כשהפועל תל אביב הוליכה בחוץ 0:1. כבש את שער השוויון, חיפה ניצחה 1:2. תרומה נכבדה יותר העניק במשחק ביתי אחר, מול עירוני ראשון לציון שכפתה 3:3 על מכבי. החלוץ הניגרי הוכנס בדקה ה-78 ובדקה ה-87 הבקיע את שער הניצחון 3:4.
ראשון לציון נאלצה לסבול מהחלפה מוצלחת חצי שנה מאוחר יותר. שוב הערימה קשיים על חיפה, מתחה אותה עד לדקה ה-88 עם תיקו 1:1 ואז נפסקה בעיטת עונשין לזכות חיפה. הקרואטי ננאד פראליה שנכנס בפתיחת המחצית השנייה, דייק וקבע 1:2 ששווה ניצחון.
הנה משהו אקטואלי, מעורר זיכרונות. באוקטובר 2008 חיפה ומכבי פתח תקווה לא יכלו זו לזו. עד שהחלוץ הדרום-אפריקני טמבינקוסי פאנטיני הוכנס בדקה ה-56 התוצאה הייתה 1:1. דקה בלבד מרגע כניסתו הבקיע שער יתרון וארבע דקות לסיום השלים צמד בדרך ל- 1:3.
פאנטיני גם הציל נקודה מול מכבי תל אביב (2009) שעה שנכנס למשחק בפיגור 1:0. חצי שעה מרגע כניסתו איזן את התוצאה. בשבת האחרונה, נגד אשקלון  הקהל הריע לחלוץ אשקלון, ולדימיר דבאלישווילי. פעם שיחק בירוק ומול אשדוד (2011) מכבי נקלעה לצרה. נכנס בדקה ה-60, חלפו חמש דקות והגיאורגי כבש שער שוויון שסחט נקודה.
שער בדרבי תמיד עושה טוב למבקיע. דניאל צ'סארץ ראה מהספסל את הפועל חיפה מוליכה 0:1 ומאמנו הכניסו (17 במרץ 2012) למגרש. 21 דקות ניסה לעזור, ממש בדקת הסיום כבש את שערו היחיד בישראל ועזר למכבי לזכות בנקודה.
אחרון חביב, גליינור פלט ההולנדי. חיפה ארחה את הפועל באר שבע שזכתה באליפות ורצתה עוד. עד לדקה ה-63 השתיים הפגינו איזון להפליא, המאמן ביקש מפלט, לשעבר חלוץ בבאר שבע, להיכנס ובדקה ה-80 "סמי עופר" התפוצץ מגאווה. המחליף הבקיע וניצח את קבוצתו לשעבר 1:2.
קאיו אלבס הפך לשחקן הזר השמיני שקם מהספסל ותורם נקודות משמעותיות.