לקראת בית"ר: ההיסטוריה בין המועדונים
EN threads facebook youtube instagram tiktok
 לקראת בית"ר: ההיסטוריה בין המועדונים
מאת: יצחק הברמן , |  שני , 05/11/2018

לקראת בית"ר: ההיסטוריה בין המועדונים

הערב (שני, 21:00) מכבי תפגוש את בית"ר ירושלים בפעם ה-114 במסגרת המחזור התשיעי של ליגת ג'פניקה. ההיסטוריון של הקבוצה, יצחק הברמן, מביא את המפגשים ההיסטוריים בין המועדונים עם מספר נתונים מרתקים


 כאשר מכבי חיפה ובית"ר ירושלים נפגשות, לקדימון בין האוהדים משמעות לא קטנה, עוד בטרם נשרקה שריקת הפתיחה. בעיקר כאשר המשחקים נערכים בביתם של ה"ירוקים". עוד יותר מדהים כאשר המשחקים נערכים ב"סמי עופר". שימו לב למספרים מאז חנוכת האצטדיון. לשבעה משחקים מול בית"ר הגיעו לא פחות מ-193,042 צופים. בחמישה משחקים צפו למעלה מ-28 אלף אוהדים והשיא עומד על 29,400. ממוצע של 27,571 צופים למשחק. אין מספרים כאלה בעברו של הכדורגל הישראלי, ודאי לא בעונות בהן שתי הקבוצות לא היוו גורם משפיע בצמרת הטבלה.
אם באוהדים עסקינן, ללא ספק האווירה ביום שני תהייה מעניינת כתמיד. לא תמיד הדברים התנהלו כך. בשנות החמישים בית"ר שיחקה מעט מאוד בליגת העל, בשנות השישים גם לא הלהיבה, בשנות השבעים החיפאים היו "על הקרשים" ונחתו פעמיים בליגה השנייה בה בילו חמש מעשר השנים.



רק בשנות השמונים חלה התעוררות, ברגע שהשתיים החלו לשחק תפקיד ראשי בכדורגל שלנו. מממוצע של 7000 צופים למשחק המספרים הפכו למצוינים והשיא (כל הכתבה הזאת מתייחסת למשחקי הבית של מכבי) באותו יום סוחף וגועש באצטדיון קריית חיים, לתוכו התכנסו כ-22,000 "משוגעים" שניצבו שש ושבע שעות תחת ממטרים עזים כדי לראות את חיפה מנצחת 0:2 משערים של ברוך ממן ואברהם אבוקרט. בשנות התשעים נראו בקריית אליעזר למעלה מ-141,000 אוהדים והשיא שייך, עד ליום שני הקרוב, לעשור הראשון של המילניום בו צפו בקריית אליעזר למעלה מ-200,000 צופים ב-15 משחקי ליגה בין השתיים. לסיכום: קרוב ל- 750,000 "ירוקים" ו"צהובים" הגיעו ל- 56 משחקי הבית בחיפה מאז קום המדינה.

עכשיו למגרש ופירור מהניצחון ביום שני מול הפועל תל אביב. הכוונה למהפך בתוצאה מ- 1:0 ל- 1:2 בזכות הצמד של מוחמד עוואד. מאז 1.4.2017 לא הצליחה מכבי להפוך את התוצאה ואז זה קרה מול...בית"ר ירושלים שהוליכה בסמי עופר 1:2 ולבסוף נוצחה 3:2.

היריב הירושלמי, למרות שהוא שוכן במרתף הטבלה, תמיד ידע להוות יריב נפלא לחיפה. עובדה, 14 פעמים הצליחו הירושלמים  לצאת מעיר הכרמל עם מלוא הנקודות. כמובן שחיפה נהנית מיתרון מספרי והיא ניצחה את בית"ר בחיפה 25 פעמים, חלקם משחקים קלאסיים.

הכוונה אינה לניצחון הביתי הגבוה הראשון ביוני 1955. שלושער מרגלי ישעיהו הלד בתוספת לשער של הזר היווני-קפריסאי, סאבא ג'ורג'יוס והמאמן-שחקן אלי פוקס קבעו 0:5. חלפו שלוש עשרה שנים ושוב שחקן חיפאי הבקיע שלושער. בחורף 1968 חיפה פתחה את העונה עם ארבעה הפסדים רצופים (!!) ובמחזור החמישי "התפוצצה" על הירושלמים (0:4) שלא יכלו ליכולת נפלאה של קיצוני צעיר, גבי בליטי שכבש שלושער יחיד בקריירה. משה אדלר השלים.רביעייה, הפעם מהצד הירושלמי, נכבשה בקריית אליעזר (1977) ואותה כבש הקשר אורי מלמיליאן בניצחון בית"ר על מכבי 1:6 שחתם את ירידת חיפה לליגה הארצית (אז הליגה השנייה).לחיפה לקח זמן, 14 שנים, כדי לשוב ולהביס במגרשה את בית"ר 0:4 מצמד שערים של ראובן עטר, יקיר מחנות שני האוהדים ששיחק בקבוצתם, ותוספות של טל בנין ואיתי מרדכי, עוזר המאמן כיום.



נמשיך עם הניצחונות הביתיים בהפרש שלושה שערים ומעלה. שוב עטר עם שני כיבושים (1992) בניצחון 1:4 ורביעייה נוספת בדצמבר 1993 והפעם בניצחון 0:4 שנטווה מצמד של אלון (האווירון) מזרחי, רוני לוי ומשה גלאם. אלון מזרחי המתין כמעט סיבוב שלם ובפעם השנייה שקבוצתו ארחה את הירושלמים, הבקיע שלושער ויחד עם אייל ברקוביץ ושי הולצמן ניצחו 1:5. מזרחי לא נשאר חייב לנציגת הבירה, כעבור חמש שנים שיחק במדי המנורה מול חיפה וגם מולה כבש שלושער שחיבל במטרתה לזכות בתואר.

חיפה המשיכה להמתין בביתה לירושלים, הקהל המשיך לנהור והשערים החיפאים נפלו ברשת שממול. ב-1995 ניצחון 0:3 משערים של עופר שטרית (כבש גם מול חיפה מעבר למתרס), חיים רביבו ומשה גלאם. תוצאה זהה בפברואר 2001 משערים של ננאד פראליה, אבישי ז'אנו וסרגיי קלשצ'נקו.
חלפו שנתיים עד שהירוק ניצח את הצהוב 0:4 (עידן טל, אדורם קייסי, ואליד בדיר ושי בירוק) ואחר כך הגיעה ה- 0:3 מצמד של רוברטו קולאוטי ואלון חרזי ש"בילה" אף הוא בירושלים וזכה עמה באליפות. הניצחון האחרון בהפרש שלושה שערים לפחות, לפני חמש שנים, עדיין בקריית אליעזר. וויאם עמאשה פעמיים, יניב קטן ואלון תורג'מן הבקיעו.
מעניין יהיה לראות את המפגש הבלתי אמצעי על ספסלי הקבוצות. מאמנה החדש של בית"ר, ניר קלינגר, שיחק בצוותא עם איתי מרדכי, עוזר המאמן החיפני. שניהם היו במכבי חיפה שזכתה באליפות ב-1989. במשחקים מול הירושלמים  מרדכי הבקיע צמד לרשת בית"ר, קלינגר הסתפק בשער בודד.

בסך הכול השתיים נפגשו 113 פעמים מאז קום המדינה (פעמיים בליגה הארצית) ולחיפה יתרון במספר הניצחונות (44 לעומת 40) ועוד 29 משחקים ללא הכרעה.