לקראת ב"ש: מפגשי העבר
EN threads facebook youtube instagram tiktok
לקראת ב"ש: מפגשי העבר
מאת: יצחק הברמן , |  שישי , 11/01/2019

לקראת ב"ש: מפגשי העבר

בשבת (20:30) מכבי תפגוש את הפועל ב"ש ב'טרנר' במסגרת המחזור ה-18 בליגת ג'פניקה. איציק הברמן, ההיסטוריון של הקבוצה, עם מספר רב של נתונים לקראת המשחק בין השתיים. כל הפרטים המעניינים בכתבה


במעבר חד לאצטדיון בבאר שבע. מחזור 19, 16 בינואר 1988. זאהי ארמלי קלט כדור במרכז המגרש, מסר לדניאל בריילובסקי, האחרון חדר לרחבה והבחין במרקו בלבול ניצב חופשי ברחבה, למרות היותו קשר אחורי. מסירת רוחב והכדורגלן בן ה-20.5 שעד כה לא כבש שער ליגה בליגה הבכירה, לא התבלבל ומול גיורא אנטמן קבע 0:1 בדקה ה-79 שניצח למכבי את המשחק, והרחיק את הקבוצה 6 נק' מהקו האדום.


אז, בפעם הראשונה שמכבי חיפה נדחקה לפלייאוף התחתון, בלבול לא חלם להיות מאמן מכבי חיפה. גם שוער באר שבע, אנטמן לא כמאמן שוערים של מכבי, ואפילו בלם חיפה במשחק זה, רפי אוסמו, לא הרחיק במחשבותיו שיגיע היום וישמש מנהל הקבוצה. חלפו כמעט 30 שנים ובלבול, עם מאה אחוזי הצלחה, חוזר לבירת הנגב. לאצטדיון אחר, עם מסורת שונה. וכמובן עם אתגר חדש-ישן. 

אלא שלחיפאים המשחק בדרום יהיה יותר מסתם משחק ליגה. מאז עונת 2009/10 לא הושג ניצחון על בעלת הבית במבצרה, תריסר מפגשים. המאזן ב"טוטו טרנר" עגום יותר. חיפה כבשה שער אחד בלבד (!!) מאז חנוכתו. זה קרה ב-16 באפריל 2016 והכובש אלירן עטר בדקה ה..., כן, בדיוק בדקה בה בלבול כבש את שער הבכורה. במשחק זה באר שבע קיבלה מתנה מהשופט זיו אדלר בדמות פנדל, 6 דקות לסיום, אותו ביצע בדייקנות בן שהר, שמנע ניצחון חיפאי.
רק בחמישה מגרשים, נידחים על פי מפתח הטיולים של חיפה ברחבי הארץ, ה"ירוקים" לא כבשו בליגה: בקריית גת (שם הפסידו לבאר שבע שריצתה עונש רדיוס 2:0), בבת-ים, מגרש מכבי חדרה, ברעננה (רק בגביע בשנות השישים ניצחו 0:1) וברחובות. באצטדיון הקודם של באר שבע, ששמו הוסב מאוחר יותר ל"ווסרמיל"- חיפה כבשה 40 שערי ליגה ושימו לב, 31 כדורגלנים השתתפו בהבקעות. תופעה נדירה.


ואם שר ההיסטוריה והסטטיסטיקה יישארו חדים וממוקדים כבעבר, יש מקום לאופטימיות בכל מה שקשור לניצחונות חיפה בבאר-שבע, וכאלה היו עשרה. בפעם הראשונה שחיפה ניצחה את באר שבע בביתה, בינואר 1977. אמנם, שלום אביטן קבע יתרון ראשון למארחים בפתיחת המחצית השנייה אבל מאיר (מיקי) בן-שטרית עקץ פעמיים בתוך שש דקות והפך את התוצאה ל- 1:2.
בפעם השנייה, כעבור 11 שנים וזה עם השער של בלבול בינואר 1988 ואז הגיעה העונה הכי גדולה של קבוצה ישראלית (1993/94) וחיפה של סרגיי קנדאורוב ואלון מזרחי שהבקיעו, חלפו מעל משוכה לא קלה (29 בינואר 94') וסיימו עונה ללא הפסד בתום 39 מחזורים. אין קבוצה שתצליח לשחזר את ההישג הנפלא הזה, כי בעתיד הנראה לעין לא תהיה ליגה עם כל כך הרבה מחזורים. לכל היותר 36.


בפעם הרביעית שהירוק שלט מול האדום בינואר, ב-2005 ואז אלון חרזי חרץ את גורל הניצחון במחצית השנייה.
כאמור, נציגת הצפון גברה על נציגת הדרום בביתה בעוד שישה משחקי ליגה. בדצמבר 1985 שוב המארחת הוליכה משער של יובל אוחנה, ציון מרילי (פנדל) ורוני רוזנטל חוללו מהפך 1:2. בעונת ה"דאבל" (90/91) לא ניצחון חיפאי אחד בבאר-שבע, שניים. בראשון 1:3 מרגלי ראובן עטר, עוזר המאמן כיום איתי מרדכי ואייל ברקוביץ לעומת שער כבוד מרגלי מאיר אלמליח. חודשיים מאוחר יותר, שוב חיפה נקלעת לפיגור בפתיחה מפנדל של קלאודיו דיקסטרה, משה אייזנברג ואייל ברקוביץ ניצחו 1:2. מחצית מניצחונות חיפה בדרום הסתיימו בתוצאה זהה.

עוד אחת כזאת בנובמבר 1992. הפעם עופר מזרחי קידם את חיפה למטרה, הישאם זועבי המקומי לא ויתר והשווה וממש עם הבאזר האוקראיני איבן גצקו ניצח. ניחשתם נכון, 1:2. באוגוסט 2001 עם הרכב מפואר, יעקובו איגביני מיהר לכבוש בדקה השלישית, שוקי נגר ששיחק בחיפה שנה לפני כן ועבר לשורות ה"אדומים" השווה, אלא שאיגביני לא ויתר והוסיף שער שני בדרך ל...1:2 נוסף.
את ניצחון הליגה האחרון בבאר שבע ( אוקטובר 2009) מכבי חיפה רשמה לפני כשמונה שנים וחצי. הגיאורגי ולדימיר דבאלישווילי הבקיע בדקה העשירית, אוהד קדוסי איזן ואז שני הסקוררים, שלומי ארבייטמן ושער שני של דבאלישווילי "הרגו" את המשחק 1:3.



המחצית השנייה היא ה"קלף המנצח" של חיפה כשהיא מנצחת במשחקיה בבאר שבע. רק 4 מתוך 20 השערים נכבשו במחצית הראשונה, השאר בארבעים וחמש הדקות האחרונות.
אם קבוצתו של מרקו בלבול חפצת אופטימיות, מותר לשחקניה להציץ למאזן הכולל של המפגשים בין שתי הקבוצות. עד כה נערכו 96 משחקים מהם ה"ירוקים" ניצחו ב-40 והפסידו ב-27. עוד 29 משחקים לא הוכרעו וסך כל ההבקעות מסתכם ב-238 שערים מהם חיפה פגשה את רשת יריבתה 132 פעמים.