לקראת בית"ר
EN threads facebook youtube instagram tiktok
לקראת בית"ר
מאת: יצחק הברמן , |  חמישי , 07/02/2019

לקראת בית"ר

יצחק הברמן מתייחס להגעתו של קארים פריי מטורקיה ומספר על השיא של ברזיל בקבוצה. בנוסף, לקראת המשחק מול בית"ר בראשון, כל המספרים וכל הסיפורים ממפגשי העבר בין הקבוצות.


קארים פריי הצליח להרשים במחצית השעה בה שיחק בניצחון על הפועל תל אביב 2:3. עם מעט מזל יכול היה גם להיות הכדורגלן הזר ה"מהיר" ביותר שכבש בבכורה ולבטל את השיא של סרגיי קלשצ'נקו (דקה תשיעית) מלפני ח"י שנים.
גם כך פריי קבע היסטוריה קטנה. הוא הכדורגלן הראשון שמגיע למכבי מטורקיה. גם אם היה מגיע מאוסטריה, מקום הולדתו, או משווייץ אשר באזרחותה הוא ממחזיק, בנוסף לטורקיה, היה הראשון. אלה שתי מדינות ששחקנים לא הגיעו מהן לחיפה. טורקיה היא המדינה ה-43 ממנה מגיע שחקן לשורות הקבוצה. ברזיל מחזיקה בשיא- שיגרה אלינו 11 נציגים לפני קרואטיה וארגנטינה, 6 כל אחת. אלמלא האזרחות הישראלית של ניקיטה רוקאביצה ה"אוסטרלי", לא היה מוגזם לומר שחיפה חובקת עולם.




ביום ראשון, חיפה עולה לירושלים ולשתי הקבוצות האטרקטיביות, ולא חשוב מיקומן, מצפה מפגש מסקרן. עבור צופי הטלוויזיה העוקבים אחרי משחקי מכבי חיפה מאז החלו השידורים הישירים (מאי 1986- "משחק העונה" בין חיפה להפועל תל אביב בבלומפילד) זה יהיה השידור ה-900 של מכבי חיפה בכל הערוצים ששידרו אותה. אין קבוצה ששידרו אותה יותר.

ומשחק בטדי תמיד מרגש ונושא בחובו דרמה. הידעתם שמכבי חיפה היא הקבוצה הראשונה בישראל שהנחילה הפסד בכורה לבית"ר ירושלים באצטדיון "טדי" (על שמו של טדי קולק, ראש עיריית ירושלים לשעבר). 28 באוגוסט 1993, כמעט שנתיים אחרי חנוכתו. חיפה הגיעה למבצר הירושלמי, הוליכה 0:2 משערים של ראובן עטר, יקיר חיפה ו...בית"ר, ואלון מזרחי, המארחת הצליחה לחזור לחיים עם צמד של יעקב שוורץ וה"אווירון" סיים במטס כבוד עם מטס כבוד וצמד משלו- 2:3. לא תאמינו, האוהדים המנוצחים עמדו ומחאו כף לחיפה שפתחה את עונת הכדורגל הטובה ביותר של קבוצה ישראלית אי פעם (39 מחזורים ללא הפסד עם כדורגל משובח).



כולם התלהבו מה-2:3 מול הפועל תל אביב, ואם הזכרתי את התוצאה הזאת גם מול ירושלים, לא פחות משבע פעמים התוצאה הזאת נרשמה בין השתיים. שש פעמים כאשר בית"ר ארחה. לראשונה בעונת 1984/85 בבלומפילד, מעונה הרשמי של בית"ר בעונה זו. מפגן הבקעה מדהים של אלי אוחנה, ברגל ובראש, השאיר את החיפאים המומים בסיום המחצית הראשונה- 3:0. בהמשך הצליחו זאהי ארמלי ומשה סלקטר להמתיק את הגלולה המרה.



עכשיו שימו לב לשמות במשחק שהסתיים בתוצאה זהה בעונה בה השתיים סיימו ב"פלייאוף" התחתון (1987/88). שוב בית"ר מארחת בבלומפילד. מגנה, אבי כהן קבע 0:1 שנעלם מצמד של זאהי ארמלי. סמי מלכה בעט פנדל ובוני גינזבורג מחיפה הדף. חלפו שתי דקות והאכזבה הירושלמית הפכה לצהלה. רונן רוקמן איזן ל-2:2. למגרש הוכנס מרקו בלבול כדי לשמור לפחות על התיקו אבל קשר חיפה, ניר קלינגר לא הסתפק בתיקו ובדקה ה-83 ניצח לחיפה את המשחק- 2:3. בראשון בערב יעמדו זה מול זה כמאמנים. יפה.

בעונת 92/93 התוצאה רבת השערים חוזרת. בטדי. ראובן עטר מוביל את חיפה, רונן חרזי משיב בצמד ואלי אוחנה מבסס לפני שהאוקראיני איבן גצקו מצמק. את ה-2:3 של 1993 כבר תיארנו והוא נפל בטרם מכבי חיפה הרשימה והדהימה והגיעה לשמינית הגביע למחזיקות גביע באירופה (רק פארמה, מחזיקת הגביע הדיחה אותה בפנדלים) ולפני הניצחון ההרואי על צרפת (עוד 2:3...) במוקדמות המונדיאל לו היו שותפים רוב שחקני מכבי חיפה.
דרמה לא פחות מלהיבה, בעונת 1994/95. ברור שהולכים לדבר על 2:3. לטובת מי ? חיים רביבו הכניע את שוער בית"ר, גיורא אנטמן (היום כאן), סרגיי קנדאורוב הבלתי נלאה הכפיל. המסורת נותרה. שוב אלי אוחנה הופיע והקטין, חברו סטפן שאלואיי השווה ואז אנטמן נכנע לכדור נפלא של רביבו כאשר בלמו, אריק בנאדו (מאמן הנוער בהווה) צופה, חיפה ניצחה 2:3.



רק רגע, ההיסטוריה וההיסטריה לא הרפו גם בעונת 2001/02. עד למחזור ה-15 יוסי בניון, במדים הירוקים, לא כבש שער. הפעם זה קרה. הבלם המקומי מוטי אוחיון איזן, הניגרי יעקובו איגביני לא ויתר והחזיר לחיפה את יתרונה. גם המגן דוד אמסלם התעקש וכבש ואחרי שחיפה נותרה בעשרה שחקנים, בעקבות הרחקת אייל אלמושנינו, הצליח המגן מנגד, אדורם קייסי לסובב כדור חופשי (דקה 90!!) ולהבריח צפונה שלוש נקודות נוספות בדרך לאליפות שנייה ברציפות עם אברהם גרנט.

עכשיו האחרון בסדרה, עם שמות מוכרים, לפחות להגנת הפועל תל אביב מיום שני האחרון. עונת 2016/17 בטדי. נא לא לטעות בשמות מבקיעי בית"ר. חן עזרא קבע 0:1 לזכותה, מוחמד עוואד המתין עשר דקות והשווה. איתי שכטר, כבר אחרי שעזב את עיר הכרמל, כבש מול חיפה וממש לפני המחצית ניקיטה רוקאביצה הוכיח לשכטר שגם הוא מוכשר לכבוש מול קבוצתו לשעבר- 2:2. אלא שה"אוסטרלי הירוק" המשיך והשלים צמד ושוב חיפה ניצחה 2:3.
את שלל השערים שהוזכרו יש לצרף לרשימת 21 המשחקים האחרונים בין שתי הקבוצות ואז מגלים שבכולם הובקעו שערים. ה- 0:0 האחרון נרשם בטדי (2011) בעונה בה מכבי חיפה זכתה בכתר האליפות האחרון שלה. ואם גם מוסיפים את העובדה שבית"ר ניצחה בארבעת משחקי הליגה האחרונים, בבית ובחוץ, אין משמעות לחמשת המשחקים בהם לא נכבשו שערים מתוך 57 שירושלים ארחה, כולל במגרש ימק"א המיתולוגי.



ההתלהבות מכיבוש שלישייה במחצית הראשונה מובנת. מזמן ( אוקטובר 2016) לא נראו 45 דקות מוחצות כאלה. האחרונה שבהן, בניצחון הביתי על הפועל אשקלון 0:5 משערים של סאן מנחם, גליינור פלט ואלירן עטר בפנדל.
עד היום השתיים נפגשו בליגה 114 פעמים (כולל פעמיים בליגת המשנה) ולחיפה יתרון קל עם 44 ניצחונות לעומת 41 של הירושלמים. 29 משחקים הסתיימו ללא הכרעה. 17 מהם עם שערים, צמד מתוכם ושניהם בחיפה בתוצאה 3:3.