ההיסטוריה הירוקה באירופה
EN threads facebook youtube instagram tiktok
ההיסטוריה הירוקה באירופה
מאת: יצחק הברמן , |  שני , 08/07/2019

ההיסטוריה הירוקה באירופה

שלוש שנים פחות עשרה ימים בדיוק, מכבי שבה לאירופה. ההיסטוריון של הקבוצה, יצחק הברמן, עם כל הנתונים המעניינים מהמשחקים באירופה והמפגשים עם היריבות הסלובניות.


מכבי שבה לאירופה ועוד להופעת בכורה ב"סמי עופר" אשר טרם ראה ניצחון חיפאי. הפועל חיפה סיימה את משחקיה אשתקד בתיקו 1:1 נגד הפנרפיורדר האיסלנדית והפסידה בשלב שלאחריו לאטלנטה האיטלקית 4:1.
את ההופעה האחרונה, בדו-קרב הפנדלים מול נומה קאליו מאסטוניה, במכבי מעדיפים להניח מאחור ולהתרכז בקבוצה הסלובנית נוגומונטינה סולה מורה.

אך מקרי הוא שדווקא מכבי חיפה פתחה את מסכת משחקי הישראליות מול קבוצות סלובניות. ביציע המתבוננים בביצועי הקבוצה הנוכחית ישבו הסקאוט הראשי אלון חרזי וחבר אליו ג'ובני רוסו. השניים הללו היו בהרכב שניצח בעונת 2003/04 את פובליקום 1:2 משערים של וליד בדיר ויניב קטן בשעה ששער מצמק בסיום מרגליי אנדריי קבאס גרם לדאגה בקרה החיפאים.

הדאגה גברה במשחק הגומלין כאשר המארחים כבר הוליכו 0:2 מצמד של רוברט קורן, ה"ירוקים" לא התייאשו ובסיוע עידן טל ושער סיום של...רוסו איזנו ל-2:2 וקפצו לשלב הבא בגביע אופ"א, אז הליגה האירופית בשם אחר.
גם במפגש השני מול קבוצה מסלובניה לא שוכחים בעיר הכרמל. הפעם המדרגה גבוהה ויוקרתית יותר- בדרך לבית האלופות. החלוץ הפצוע סינטאיהו סלליך מכיר היטב את המועדונים. הוא זכה עם שניהם בתארים, בעיקר במדי מאריבור המפורסמת יותר. חיפה נאבקה בה ויכלה לה בבית עם 1:2 מרגלי ולדימיר דבאלישווילי ודלה ימפולסקי מול שער של מרקוס טבארס. האחרון כבש גם בגומלין , אחרי שעידן ורד הקדים אותו בחמש דקות ועד לסיום השתיים ניהלו משחק קצבי כדי להתמודד מול גנק הבלגית בשלב הפלייאוף. כזכור, חיפה נכנעה לקבוצתו של אליניב ברדה מהנקודה הלבנה, בתום שעתיים של משחק הפכפך ודרמטי.


ארבעת המפגשים של מכבי מול נציגות סלובניות מצטרפים לתשעה משחקים נוספים בהם לנציגות של הכדורגל הישראלי הלך קשה מול הסלובניות. מ.ס. אשדוד סיימה פעמיים בתיקו  (2:2 ו-1:1) מול נ.ק. דומזאלה והודחה, הפועל תל אביב הפסידה בבית לאותה קבוצה 2:1 וגמלה בסיום 0:3 עם צמד בתוספת הזמן שהשאיר אותה בחיים. ה"אדומים" גם סיימו בתיקו ביתי 1:1 מול מלאדה בולוסלב בשלב הבתים של גביע אופ"א, מכבי תל אביב נכשלה והודחה (2014) על ידי מאריבור (1:0 ותיקו ביתי 2:2) והתחשבנה פעמיים  עם יריבה אחרת, 0:3 ביתי על גוריצה ובחוץ 0:1. האחרונה ששיחקה נגד מאריבור היא הפועל באר שבע (2017) שהודחה אחרי ניצחון ביתי 1:2 והפסד חוץ 1:0 בגומלין. בקיצור, הסלובניות לא פראייריות וגם מזג האוויר הקיצוני בישראל, החום והלחות המטורפת, לא תמיד מהווים מקדמה כבעבר.
עבור קבוצתו של מרקו בלבול שהספיק להופיע 11 פעמים במסגרות האירופאיות, זאת תהיה הופעה 105 והמאזן כולל 41 ניצחונות, 43 הפסדים ו-20 תוצאות תיקו. בבית המאזן טוב בהרבה: 30 ניצחונות, 14 הפסדים ו-8 משחקים ללא הכרעה כאשר הפרש השערים מוחץ 51:94.

יחד עם זאת, את מרבית ניצחונות הבית המפוארים נאלצו מתי מעט מאוהדי חיפה לראות בניכר, עקב איסור לארח יריבות אירופאיות עקב מצבי ביטחון כאלה ואחרים. כולנו ראינו בקריית אליעזר את הניצחון הנפלא בגומלין על טורפדו מוסקבה (1:3) שבסיומו נחת במרכז המגרש מסוק והטיס את השוער רפי כהן לטקס נישואיו. והיה גם את ה-2:3 המפואר והדרמטי שהשאיר שדרים עם מיתרי קול מחוסלים מאותו שער ניצחון מרגלי אלון מזרחי בדקת הסיום.
את שאר הניצחונות הגדולים, על מנצ'סטר יונייטד (0:3) ואולימפיאקוס היוונית (0:3) אלפים ראו באצטדיון ג'.אס.פי. בניקוסיה, קפריסין, את התיקו 1:1 מול ליברפול באוקראינה, את אוקזר הצרפתית (1:3), פרטיזן בלגרד (0:1) וצסק"א מוסקבה (0:1) הכריחו אותנו להרחיק לבלומפילד.

מאז ניצחון הבכורה באירופה (17 באוגוסט 1993) על דידלאנג' מלוכסמבורג (0:1 משער של אלון מזרחי) זרמו כאמור מים רבים בקישון. מבין 52 משחקי הבית אי אפשר שלא להיזכר במשחק מול אקטובה מקזחסטן. האחרונה, האלמונית שמהווה תמרור אזהרה לכל מי שמזלזל במורה הסלובנית (לא שחקני חיפה) הדהימה והוליכה כבר רבע שעה מהפתיחה 0:3 ורק התאוששות מופלאה שנלוו אליה ארבעה שערי תגובה מרגלי ולדימיר דבאלישווילי (2), יניב קטן ואייל גולסה הפכו את התוצאה על פיה בדרך לניצחון 3:4.


כמובן שהאכזבה מול רוזנבורג הנורבגית הייתה הגדולה מכל משחקי הבית. אכזבה כפולה. אחרי הפסד 2:1 בצפון היבשת, חסרה לחיפה דקה (תתחילו להעריך 60 שניות...) כדי להעפיל לבית האלופות ולא רק. העפלה הייתה מבטיחה לה זכות להופיע אוטומטית בשנה שלאחר מכן פעם נוספת בבית האלופות. הפסד מקצועי וכלכלי אדיר. הצעירים לא זוכרים, חיפה הוליכה 0:2 והאורות במגדלי התאורה כבו לרבע שעה ובלמו את דהירת ה"ירוקים". שחקני רוזנבורג חזרו למשחק משום מקום, כבשו שער ואילצו את חיפה ששיחקה דקות רבות בעשרה שחקנים להשתרך להארכה שבסיומה נוצחה 3:2 והחלום הכפול נגוז.

עד היום נטלו חלק במשחקי מכבי בגביעי אירופה השונים 147 כדורגלנים, מהם 38 שחקני בית שחלקם אף עברו לשחק בקבוצות אירופאיות לתקופות שונות ביניהם יניב קטן לחמישה חודשים בלבד בווסטהאם, דקל קינן לאנגליה, אייל גולסה ליוון, טאלב טוואטחה לגרמניה, ליאור רפאלוב לבלגיה, מוחמד גדיר לבלגיה, אייל ברקוביץ לאנגליה, יעקובו איגביני לאנגליה, בירם כיאל לסקוטלנד ואנגליה, תומר חמד לספרד ואנגליה, סינטאיהו סלליך לסלובניה.

ניקיטה רוקאביצה, החלוץ שחידש בשבוע שעבר את חוזהו לשנתיים, כבש את השער האחרון של מכבי חיפה בזירה האירופית (פנדל נגד נומה קאליו) והוא המבקיע ה-50 של המועדון במשחקים האלה. רוקאביצה בעל אזרחות אוסטרלית, משחק בקבוצה אסיאתית (חיפה) והבקיע באירופה. חלוץ שלוש יבשות.

אלון מזרחי מוליך את דרוג כובשי מכבי חיפה במשחקיה באירופה. לזכותו 15 שערים. גם ליניב קטן מספר דומה אלא שהמחמירים מקזזים ממאזנו את השלושער מהמשחקים מול האקה הפינית (0:4) בגלל אותו פקס שנשכח ובו נרשם שוליד בדיר פסול למשחק עקב צבירת כרטיסים צהובים. חיפה ספגה הפסד טכני, מיניב קטן נשללו השערים, ברשימות שלנו הוא נמצא.

בכל מקרה, חיפה מחזיקה בשני "שיאים" שקשה יהיה למחוק אותם בקרוב. היא היחידה שצברה שבע נקודות בבית האלופות (2002/03) וסיימה שלישית בבית עם 12 שערי זכות והיא גם הקבוצה הישראלית היחידה שהגיעה לשלב שמינית גמר הליגה האירופית. הגיעה לשלב הבתים, חלפה על פני צסק"א מוסקבה בשלב הביניים (1/32) והגיעה לשמינית. מתחילה לנסות פעם נוספת.