היסטוריית מפגשי הגומלין
EN threads facebook youtube instagram tiktok
היסטוריית מפגשי הגומלין
מאת: יצחק הברמן , |  חמישי , 18/07/2019

היסטוריית מפגשי הגומלין

הניצחון הביתי של מכבי חיפה על הקבוצה הסלובנית מורה (0:2) מאפשר למרקו בלבול וחניכיו לצאת לכאורה בראש שקט למשחק הגומלין הערב. לכאורה. ולא צריך להרחיק למהפך המדהים של ברצלונה מול פ.ס. ז'רמן שגם 0:4 לא הספיק לה ב"נואו קמפ". ההיסטוריון של המועדון, יצחק הברמן, מתכונן למשחק הגומלין הערב


במכבי חושבים בקטן יותר והמשימה צנועה בהרבה. לעבור בשלום את המשוכה הסלובנית ועל פי 60 הדקות הראשונות ב"סאונה" של סמי עופר, היא נראית לא קלה במיוחד למרות שקיימת נטייה בישראל לזלזל ושוכחים במשחקים בתחילת העונה והקבוצות אינן בכושר מלא.

שלוש פעמים בעבר החיפאים ניצחו במשחק הראשון בבית 0:2 ובשני מקרים בגומלין התפתחו דרמות לא פשוטות. את הראשונה לעולם לא אשכח. אוגוסט 2002. סיבוב שלישי כאשר אופ"א אסרה על חיפה לארח בקריית אליעזר בגלל המצב הביטחוני ( מתי לא היה ?) וזו נאלצה להרחיק עד לאצטדיונה של צסק"א סופיה בבולגריה. לא פלא שרק 500 צופים הגיעו לצפות והם ראו את שטורם גראץ האוסטרית נאבקת כדי להוציא תוצאה טובה לקראת משחק הגומלין.

יעקובו איגביני, החלוץ הזר הטוב ביותר ששיחק אי פעם בישראל, עקץ את האוסטרים במחצית הראשונה וממש עם הבאזר הכפיל וקבע 0:2 בשער שמשמעותו תהפוך קריטית בהמשך. במשחק הזה, כמו בשאר משחקי העונה באירופה, כיכבו אלון חרזי וג'ובני רוסו שעקבו אחרי משחקי האימון של מורה הסלובנית.


בגומלין באוסטריה, באצטדיון ע"ש ארנולד שוורצנגר שזכה לכבוד בעודו בחיים, בחיפה לא התרגשו כאשר אדי בוסנר הזדרז לכבוש בפתיחה. כי ג'ובני רוסו חיכה רבע שעה והשווה ובמצב של 1:1 ועם המקדמה מהמשחק הראשון, נראה לחיפאים שהסיפור גמור. ואז הגיחו אימרה סאביץ וגינטר נויקירכנר וקבעו 1:3 ובתוספת להרחקה של יעקובו, נדמה היה לכולם שדודו אוואט והגנתו לא יצליחו לעמוד בפרץ ויספגו שער רביעי שיסיים לחיפה את החלום להגיע לבית האלופות.
לא כך חשבו בירוק. אדורם קייסי, בתמונה מהמפורסמות בתולדות המועדון, כאשר הוא בוכה מאושר (78) אותת לאוסטרים שחיפה במקום הכי גבוה וואליד בדיר (90) סתמו את הגולל על תיקו 3:3 שכולו ניצחון. צאו וחישבו מה היה קורה אלמלא שערו השני של יעקובו במשחק הראשון.

פעם שנייה שחיפה ניצחה 0:2 בביתה במשחק הראשון (18 ביולי 2013, בדיוק בתאריך הגומלין בסלובניה) היא פגשה את חזאר לנקראן מאזרבידז'אן. האורחים טענו שמזג האוויר הלוהט לא יהווה תירוץ , חן עזרא ואלון תורג'מן לא התחשבו וכבשו, אחד בכל מחצית. מההרכב ההוא נותר רק סינטאיהו סלליך שנכנס כמחליף.
חיפה התכוננה היטב למשחק באזרבידז'אן. יותר מדי טוב, אם יש מושג כזה בכדורגל, ואחרי תשעים דקות יצאה ברכוש גדול ועם תוצאת שיא בכדורגל הישראלי, ודאי במשחקי חוץ- 0:8 (!!) תוך תצוגת תכלית מופלאה. רובן ראיוס ושמעון אבוחצירא כבשו צמדי שערים ואליהם התווספו אלון תורג'מן, יניב קטן, חן עזרא ואייל גולסה.


הניצחון הכפול הזה הקפיץ את חיפה לפלייאוף של הליגה האירופית וכעבור שבועיים פגשה בקריית אליעזר את אסטרה ג'ורג'יו הרומנית. הקהל החיפאי הריח משחק טוב, התעלם מהחום הכבד ולא התבדה כאשר ראיוס ואלון תורג'מן תרגמו את השליטה במגרש לשני שערים. איש לא היה נעול על טיבה של התוצאה במשחק ברומניה ורמז לכך ניתן כאשר המארח ולגרקה גמאן כבש ראשון וכדור ההרגעה הגיע בחלוף שבע דקות בלבד (34) כשראיוס איזן ושלח את קבוצתו לשלב הבתים.

בטוח שחיפה אינה מקלה ראש במורה וגם בלי ששחקניה יודעים, מאזן החוץ באירופה יגרום לתשומת לב מירבית. מתוך 52 משחקי חוץ עד היום, החיפאים ניצחו בעשרה בלבד וצברו עוד 13 תוצאות תיקו. המפואר מבין הניצחונות מחוץ לישראל, אותו 0:1 בפארמה (איטליה) משער של אלון מזרחי שמחק פיגור 1:0 מקריית אליעזר (שער של השבדי הנפלא תומס ברולין בדקת הסיום). פארמה הזיעה קשות, לא הכניעה את ה"ירוקים" גם אחרי 120 דקות (השוער רפי כהן עצר פנדל בדקות ההארכה) ורק בדו-קרב הפנדלים מחזיקת הגביע האירופי הצליחה לחלוף בשמינית הגמר בדרך לזכייה נוספת בגביע אירופה.


פלאש-באק לניצחון על מורה. כובש השער הראשון, הקשר יובל אשכנזי, נמצא כבר שנתיים ברשימת הכובשים הישראלים בזירה האירופית. זה שערו השני, אחרי שקיץ 2017 כבש את אחד משני השערים בניצחון בני יהודה על טראנצ'ין הסלובקית 0:2. אגב, שער זה הוא שער ה-1500 של מכבי חיפה בשידורים החיים ממשחקיה בטלוויזיה בישראל מאז החלו ב-1986.

כובש השער השני, הראשון שלו, מוחמד עוואד הצטרף למחנה קטן של שחקני בית ממכבי חיפה שכבשו בזירה האירופית. מתוך 159 השערים ששחקני מכבי הבקיעו בזירה הזאת רק 40 מהם מ"תוצרת בית".

בראש יניב קטן עם 15 שערים, למרות שברשימות הרשמיות תמצאו תריסר בלבד. השלושער הביתי שהבקיע מול האקה מפינלנד ופסילת המשחק עקב "פרשת הפקס", גזלה ממנו את השלושער. אצלנו הוא עם הכמות במגרש. שני לו יעקובו איגביני (7) שהספיק להופיע בקבוצת הנוער, נראה מיותר בליגה הזאת והושאל להפועל כפר סבא מליגת העל, חזר לבוגרים בחיפה והשאר היסטוריה.

אייל גולסה, אף הוא הספיק לעשות קריירה קצרה בקבוצת הנוער עד שהוחלט להקפיצו לקבוצה הבוגרת עם 6 שערים במדי מכבי חיפה, רביעי מוחמד גדיר (4) ואחריהם שני שחקנים עם צמד שערים. ראובן עטר כבש פעמיים והחלוץ ירו בלו, אף הוא יוצא קבוצת הנוער שמעולם לא כבש בקבוצה הבוגרת בליגה, באירופה הצליח להרשית פעמיים במשחק החוץ בבלפסט, צפון אירלנד, בניצחון 0:4 בשנת 2009.
ליאור רפאלוב, טאלב טוואטחה, שובל גוזלן וכאמור, מוחמד עוואד משלימים את הרשימה האירופית עם שער בודד.