היסטוריה מול הפועל ת"א בחוץ
EN threads facebook youtube instagram tiktok
היסטוריה מול הפועל ת"א בחוץ
מאת: יצחק הברמן, האתר הרשמי , |  ראשון , 03/11/2019

היסטוריה מול הפועל ת"א בחוץ

אצטדיון "באסה" המיתולוגי, שערים דרמטיים בבלומפילד וכל מה שצריך לדעת על היסטוריית משחקי החוץ של מכבי נגד הפועל תל אביב. איציק הברמן, היסטוריון המועדון, עם מסע ירוק-אדום בזמן

"באסה", עבור אוהדי הכדורגל הוותיקים, הוא המגרש היפואי שעל חורבותיו הוקם בתחילת שנות השישים אצטדיון בלומפילד. השנה אמנם זכה המגרש ביפו לשדרוג נוסף, אבל ב"באסה" של אז מכבי חיפה הביאה את בשורת הכדורגל הטכני - שלא נראה עד אז בישראל.

בכל משחק אליו הגיעה מכבי, נהרו ובאו מעל 12,000 צופים (מספר עצום במונחים של אותה תקופה) ושחקני מכבי החזירו תמורה עבור האגרה. את הניצחון הראשון על הפועל תל אביב קצרו ביום הסוגר את 1955 וזכו בניצחון החוץ הראשון על הפועלים - 0:2 מצמד שעריו של החלוץ המצוין שלמה לוי, מי ששערי המספרת שלו הפכו לסמל מסחרי. באותו מגרש, אחרי שה"אדומים" היו דומיננטיים בשנות החמישים, ולפני סגירת "באסה", נערך משחק שובה עין בו חיפה הצליחה לחזור מפיגור (גדעון טיש) ולחולל מהפך מרגלי אהרן אמר וישעיהו הלד (58/59).

בלומפילד נבנה והניצחון השלישי של מכבי חיפה הושג באצטדיון המכביה בתל אביב, מבצרה של מכבי תל אביב, שהסכימה שיריבתה העירונית תתארח עד סיום הבנייה. ג'וני הרדי ומנצ'ל קבעו 0:2 ועד לניצחון החוץ הבא חלפו חמש שנים, ובפעם הראשונה חיפה חוזרת עם ניצחון 0:1 אותו הנחיל נתן הירש. הכדורגלן הבלונדיני היה בשבוע מטורף בו הבקיע צמד לרשת נבחרת שבדיה (2:2 מול נבחרת חיפה). ומי ימתין למכבי בשלהי 2019? בנו, שחר הירש, המופיע במדי הפועל.

18 שנים מכבי חיפה לא הצליחה לנצח את הפועל תל אביב בבלומפילד. עד 1984 עת משה סלקטר הבקיע שער ניצחון. אבל אם ישנו משחק ראוי לציון, הוא שייך לעונה חלשה (87/88) בה מכבי מצאה עצמה בסיומה בפלייאוף התחתון יחד עם מכבי תל אביב ובית"ר ירושלים. איך שגלגל מסתובב לו.

את מכבי חיפה אימן דרור קשטן ולאורך שמונה מחזורים החיפאים לא הצליחו לנצח וללקט שלוש נקודות. גם במחזור התשיעי לא נתנו להם סיכוי. כי באותו שבוע חזר לישראל משה סיני, כוכב הפועל ששיחק בבוורן הבלגית. תשומת הלב הופנתה לעברו, בדיעבד יוכח שזו פעלה לטובת חיפה. מדובר ב"התפוצצות" חיובית שבסיומה איש לא האמין ל-1:5 הירוק בניהולו של זאהי ארמלי (שלושער), שלום לוי ודניאל בריילובסקי. הליגיונר האדום לא הרגיע את אוהדיו עם הפנדל שדייק.

מכאן החל תור הזהב של ניצחונות החוץ מול הפועל. שבעה ניצחונות והפסד אחד בלבד. האחרון שבהם, בשלהי עונת 1993/94. מכבי ומכבי תל אביב הסתערו על התואר, לחיפה היה נחוץ ניצחון כדי לשמור על יתרונה הזעיר. סרגיי קנדאורוב מיהר לכבוש (9) אבל היתרון החזיק מעמד מספר דקות. קונסטנטין מרקו הרומני, שהובא למבחנים במכבי חיפה ועשה סיבוב בצפרירים חולון, נחת גם במועדון האדום וכבש שער שוויון. אלון חזן חיכה שתי דקות והחזיר ל- 1:2. המארח יוסי מדר לא ויתר ואיזן בשנית וכשדפיקות הלב של אלפי אוהדי חיפה הלמו עד למרגלות הכרמל, אייל ברקוביץ דחק מקרוב ונגמר 2:3.

נסים (ניסו) אביטן, מאמן המארחים שיתייצב על הקווים, לא טמן רגלו בצלחת והבקיע לרשת חיפה. בעונת 95/96 קנדאורוב אכזב את יושבי בלומפילד בדקת הסיום של המחצית הראשונה. אביטן (דקה 70) לא ויתר אלא שלקנדאורוב ואלון מזרחי היו תכניות מגרה משלהם, שלפו אותן בתוך שלוש דקות בסיום עם 1:3.

אותה תוצאה חזרה במדויק בעונה הבאה. הפעם עם סיפור פיקנטי. החלוץ חזי שירזי עבר לתל אביב מקבוצת בני יהודה. הופיע שלוש שנים במדים האדומים. ביקש להתרענן במכבי חיפה. אלון מזרחי וחיים רביבו יעצו לו לנסות בירוק. הבחור לקח את העסק ברצינות גמורה. מחזור ראשון, מפגש בבלומפילד מול קבוצתו לשעבר ו"בום" - צמד שערים מדליק כבר בבכורה. רוני לוי הוסיף.

מה המשחק הדרמטי בין השתיים כאשר חיפה אורחת? לא צריך לחפש רחוק. עונת 98/99. אסי טובי מצא את החור בהגנת מכבי חיפה, מעט אחר כך ה"בקע" נפער עוד יותר בעקבות הרחקתו של סרגיי בלנצ'וק ומשנדמה היה שחיפה תשוב צפונה בידיים ריקות הגיחו אלון חרזי (85) ויוסי בניון (90) וחוללו מהפך שאיש כבר לא האמין שיחול.

בשלושת משחקי החוץ האחרונים בארבע העונות האחרונות (עונה אחת הפועל שיחקה בליגה הלאומית) הנוף ירוק. דקל קינן הבקיע פעמיים (15/16) וגליינור פלט השלים 0:3. כעבור שנה סיום מדהים. מכבי שלטה ולא הצליחה לכבוש עד שאלירן עטר (88) וגיל ורמוט (עמוק בתוספת הזמן) ברחו עם מלוא הנקודות. אשתקד, במשחק ב"מושבה", כאשר מכבי ניצחה 1:2, יצאה מפיגור לפני המחצית (עידן כהן) ועוואד השיב בצמד, האחרון שתי דקות לסיום.

כשמציצים למאזן של מכבי חיפה בחוץ, היא ניצחה ב"באסה", המכביה, בלומפילד והמושבה 22 פעמים לעומת 28 של הפועל תל אביב. 18 משחקים לא הוכרעו והתיקו הכי מוצלח, בעונת 1971/72 כשהשתיים סיימו באצטדיון ה"הוא" בתוצאה 3:3.

עד היום שתי הקבוצות שיחקו זו מול זו 140 פעמים והמאזן "עגול". 60 ניצחונות לחיפה, 40 לתל אביב וכמספר הזה תוצאות תיקו. הפרש השערים 171:186 לזכות מכבי אינו מתיישב עם ההבדל העצום במספר הניצחונות. הוא נובע מתקופות שונות בחיי הקבוצות. בשנות החמישים, השישים והשבעים היתרון היה אדום, מאמצע שנות השמונים שליטה חיפאית ובתווך "משחקי עונה" על תואר האליפות.