היסטוריה נגד הצהובים מהבירה
EN threads facebook youtube instagram tiktok
היסטוריה נגד הצהובים מהבירה
מאת: יצחק הברמן, האתר הרשמי , |  שבת , 09/11/2019

היסטוריה נגד הצהובים מהבירה

המהפכים הגדולים נגד היריבה מירושלים, התבוסות שהנחילו הירוקים לצהובים, כובשי השערים הדרמטיים ועוד פרטים שלא בטוח שידעתם ואולי שכחתם. היסטוריון המועדון איציק הברמן לוקח אתכם למסע בזמן עם ההיסטוריה של מכבי מול בית"ר

בוידאו: מכבי מנצחת 1:4 את בית"ר ירושלים בעונת 2013/14


מהפך נאה סידרו שחקני מכבי חיפה למאמנם מרקו בלבול שציין את משחקו ה-50 על הקווים במועדון הירוק (לא כולל את התקופות בהן שימש כעוזר מאמן בשנים 2002-2005). זה היה המהפך ה-128 בתולדות מכבי חיפה מאז קום המדינה.

בתקווה שלא יזדקקו לו במשחק הביתי הקרוב מול בית"ר ירושלים, למכבי "עבר מפואר" של מהפכים לטובתה מול היריב הירושלמי. לא חשוב באיזו ליגה (השתיים גם שיחקו בליגה הארצית), כמעט ואין משחק שבו היציעים לא היו גדושים בעשרות אלפי צופים והמשחקים התעלו לרמות מתח גבוהות.

בוקולי (ירוק) ובנין (צהוב) במרדף אחרי ליאור רפאלוב 

שש פעמים הצליחה מכבי חיפה לחזור מפיגור מול בית"ר ירושלים. לראשונה דווקא בבלומפילד, ביתה של ירושלים באותה עונה. פברואר 1988. שתי הקבוצות מנסות להיחלץ מאימת התחתית המגן אבי כהן ה"ירושלמי" נגח לרשתו של בוני גינזבורג, שהוחתם במכבי עקב מותו הטראגי של אבי רן ז"ל. זאהי ארמלי החיפאי לא התרגש והפך את התוצאה, גינזבורג עוד הצליח להדוף בעיטת עונשין מרגלי סמי מלכה אבל כעבור שתי דקות ספג את השוויון מרגלי רונן רוקמן. את סאגת השערים סיים הבלם הקדמי הירוק, ניר קלינגר, שהתמקם ברחבה וחיסל את ה"כבשה השחורה" אותה קבוצתו לא הצליחה לנצח בחוץ לאורך ח"י שנים- 2:3 ירוק.

מכבי חיפה פיגרה 1:0 גם באוקטובר 1992. בית"ר הגיעה לקריית אליעזר כמוליכה גאה. אי אפשר היה להכניס סיכה ליציעי המגרש. 18,000 צופים קיבלו בהבנה את שער היתרון של האורח יעקב שוורץ. אוהדי בית"ר תמיד היו מטורפים על ראובן עטר, גם כששיחק בירוק של חיפה ובעיקר בהמשך, כשעבר לשחק בשורותיהם. הפעם ראו בעצב כיצד ה"מאסטרו" מאזן ומאפשר לאיבן גצקו האוקראיני להפוך את הקערה על פיה עוד לפני סיום המחצית. עטר לא נרגע והוסיף שער, עופר מזרחי חתם את ההופעה הנפלאה 1:4.

צמד משחקים מעניין שייך לעונה המופלאה (02/03) בה מכבי ייצגה לראשונה את ישראל בבית האלופות. במשחק הראשון בטדי, בית"ר לא התחשבה בעייפות שחקני חיפה מהניצחון הגדול על מנצ'סטר יונייטד בקפריסין (0:3). "ירוקים" התשושים ספגו 4:0 ורקמו המשך נאות יותר. לקראת סיום העונה חיפה שבה לטדי והייתה שותפה למשחק הפכפך.
איציק זוהר הבית"רי הבקיע מבעיטת קרן ישירה, חברו דוד אמסלם הכפיל את היתרון לפני סיום המחצית. משנדמה היה שהרביעייה מהמשחק הראשון תשוחזר, הופיע ג'ובני רוסו וצימק. המאמן יצחק שום זרק למערכה את החלוץ רפי כהן וזה החזיר לו בשער שוויון. חכו רגע. אותו רפי כהן גם נגח את שער המהפך 2:3 אלא שחלוץ צעיר בשם שלומי ארבייטמן לא ויתר וקבע שוויון נוסף. (שמים לב כמה שחקנים הופיעו וכבשו בשתי הקבוצות?) בדקת הסיום הרעיד כהן את טדי עם שער ניצחון 3:4.

המהפך האחרון בקריית אליעזר, התרחש כאשר חיפה חיפשה נקודות שיסייעו לה לזכות באליפות נוספת. באוקטובר 2009 ירושלים הצפינה ושחקנה, עידן ורד הפתיע וכבש. חיפה לא רצתה לוותר, בפרט כשלא הצליחה לנצח את האורחת ארבע שנים. הפעם כן. מוחמד גדיר וולדימיר דבאלישווילי ביטלו את היתרון של מי שיעבור כעבור שנה לעיר הכרמל וניצחו 1:2.

בנובמבר 2011 חיפה חזרה לירושלים בגדול. גם אז, כמו בבלומפילד, אצטדיון טדי עבר שיפוץ נרחב ומיד הירוקה הגיעה. לא נעם לה לראות את סטיבן כהן המקומי כובש ראשון אבל בהתקפתה היו צמד תותחנים בדמותם של וויאם עמאשה וולדימיר דבאלישווילי שכל אחד מהם כבש צמד ובסיום 1:4 ענק.

המהפך השישי והאחרון, היחיד בסמי עופר מבחינתה של מכבי (2017), שזור בשחקנים מוכרים לשני מחנות האוהדים. חן עזרא, אחרי שירות ממושך בכרמל הוביל את בית"ר ליתרון, מוחמד עוואד השווה. איתי שכטר הבית"רי החזיר לה את ההובלה אלא שהירושלמי לשעבר, ניקיטה רוקאביצה שעבר מבית"ר להתקפת מכבי כבש פעמיים והביא למהפך הנפלא 2:3.

אחד מהם עדיין משחק במכבי. ואצק, מנחם וקינן נגד בית"ר
 
עכשיו ודאי תשאלו: האם ב-115 משחקי הליגה בין שני המועדונים לא היו משחקים בהם חיפה זכתה ל"הקלות מאמץ" מול בית"ר במשחקים הביתיים?
ודאי שהיו. מתוך 57 משחקי הבית 18 הסתיימו על חודו של שער, לכאן או לשם. זהירות לא תזיק כי הירושלמים יצאו מעיר הכרמל עם 16 ניצחונות לעומת 26 של מכבי חיפה. בשנות החמישים חיפה הביסה את ירושלים 0:5 משלושער של ישעיהו הלד (בנו ראובן, נולד במחלקת הנוער החיפאית ושיחק בירוק וצהוב), הקפריסאי-יווני סאבא ג'ורג'יוס ואלי פוקס.
ב-1968 פתיחת עונה חיפאית נוראה. ארבעה הפסדים רצופים. עד שבית"ר הגיעה לקריית אליעזר והובסה 4:0 משלושער של גבי בליטי ומשה אדלר. בעונת ה"דאבל", בתחילת שנות ה-90, מכבי חיפה ניצחה בביתה 0:4 מצמד של ראובן עטר, טל בנין ואיתי מרדכי.

ניצחונות גבוהים, פעמיים בעונה אחת, הושגו בעונה הבלתי נשכחת בה חיפה זכתה בתואר ללא הפסד. בשני המשחקים בחיפה ניצחה פעם אחת 0:4 כאשר אלון מזרחי הבקיע פעמיים, משה גלאם ורוני לוי, מאמן בית"ר בהווה. בשני, שוב בבית, בסיבוב השלישי, ניצחון 1:5 והפעם אלון מזרחי חגג עם שלושער, אייל ברקוביץ ושי הולצמן השלימו. אגב, פרט מעניין הקשור ל"אווירון". הוא השחקן היחיד ששיחק בשתי הקבוצות והצליח לכבוש שלושה שערים במדי שתי הקבוצות. כאמור, בחיפה כבר קראתם, כשעבר לירושלים, באפריל 2000, ניצח את חיפה שהוליכה אבל הפסידה 3:1 בגלל התפוקה של מזרחי.

יחלפו עשר שנים עד לתבוסה הבאה שחיפה תנחיל לירושלים. עידן טל, אדורם קייסי, ואליד בדיר ושי בירוק השאירו את הנקודות בבית (0:4) ובפעם האחרונה שהפרש השערים היה גבוה מהממוצע, בעונת 2013/14 עם צמד של עמאשה, יניב קטן ואלון תורג'מן (1:4).

זכה באליפויות בשתי הקבוצות. מיכאל זנדברג במדי מכבי חיפה

המשחק הופך למסקרן יותר בגלל העובדה שבחמש הפעמים האחרונות שבית"ר הגיעה לחיפה, הצליחה לנצח בארבע מהן (פעמיים 0:2 ופעמיים 1:2) לעומת ניצחון חיפאי בודד 2:3 לפני שנתיים.
כאמור, עד היום השתיים נפגשו 115 פעמים בשתי הליגות, חיפה עם 44 ניצחונות, בית"ר עם 41 ועוד 30 ללא הכרעה. הסיכוי שלא יפלו שערים ביום ראשון שואף לאפס. זה קרה חמש פעמים בלבד כשהמשחקים נערכו בחיפה. לעומת זאת שני משחקים הסתיימו בתיקו 3:3 ולמרבה האכזבה, בשני המקרים חיפה הוליכה 2:3 וספגה את השוויון בשניות הסיום.
ב-1976 ירושלים הגיעה לכאן כמוליכת הטבלה, הוליכה 0:1 ו-1:2 (דוד ישי ויוסי אברהמי), ספגה צמד מרגלי משה אגמי מחיפה, עודד בלוש קרב את קבוצתו לניצחון מפתיע, שלמה ג'רבי הבית"רי שדד נקודה.

בעונת האליפות האחרונה (10/11) שוב 3:3 ביתי. לא עזרו צמד שעריו של החלוץ שלומי אזולאי, שינסה לכבוש הפעם לרשת חיפה, ואייל גולסה כי מנגד היו אלה כריסטיאן גונזאלס, סמואל יבואה וחן עזריאל (דקה 90) שהשאירו את חיפה מאוכזבת זמנית. לא הפריע לה בסיום להניף את הצלחת.