היסטוריה מול היהלומים מנתניה
EN threads facebook youtube instagram tiktok
היסטוריה מול היהלומים מנתניה
מאת: יצחק הברמן, האתר הרשמי , |  שישי , 10/01/2020

היסטוריה מול היהלומים מנתניה

שיאים מהמשחק האחרון, מפגשים רבי שערים מול מכבי נתניה, שחקן ששיחק בכל 11 התפקידים במגרש ועוד מידע מהעבר הרחוק והקרוב. היסטוריון המועדון, איציק הברמן, עם סיפורים, שערים ונתונים מההיסטוריה הירוקה-צהובה

בוידאו: מכבי מנצחת 1:2 את נתניה בעונה שעברה 

למרות ההפסד הצורב במשחק מול מ. תל אביב, הנה שני "שיאים" בתולדות המועדון. הקבוצה נוכחית הבקיעה העונה 9 פעמים שלושה שערים ויותר ב- 17מחזורים מפתיחת העונה, נתון השווה לזה שהושג בקבוצה הגדולה מכולן בעונת 1993/94 שלא הפסידה לאורך 39 המחזורים. במהלך כל העונה ההיא חיפה הבקיעה 17 פעמים שלישיות ויותר.
הנתון השני קשור למספר הצופים. במשחק מול הקבוצה התל אביבית נשבר שיא הצופים במשחקים ב"סמי עופר" בפרט ובמשחקיה הביתיים של מכבי חיפה בכל הזמנים - 30,071 צופים. קרוב למספר הזה היו משחק הפתיחה של האצטדיון החדש מול בני סכנין (2:4) בספטמבר 2014 ומול קריית שמונה (3:1) כעבור שלושה חודשים. גם הדרבי מול הפועל חיפה בדצמבר 2018 סחף 29,988 צופים.


כעת נשאלת השאלה המרכזית: האם גם מול מכבי נתניה שתי הקבוצות מסוגלות להפיק הצגה בה יובקעו שבעה שערים? אם בעבר עשו זאת שבע פעמים, מדוע לא בפעם השמינית?

לראשונה זה קרה בעונת 1954/55. בנתניה. מכבי עלתה ליתרון כבר בדקה השנייה מרגלי ג'וני הרדי, המארחת השוותה (כהן), הרדי לא עצר והשלים שלושער. נתניה לא נשברה, יצחק כספי צימק וקבוצתו השוותה ועלתה ליתרון 3:4. חיפה לא ויתרה על המשחק, קשרה זכריה בן-צבי קינח והקבוצות סיימו בתיקו רב שערים. לא הפעם האחרונה שתובקע מכסת שערים כזאת בעיר היהלומים.

באותה עונה, בגומלין בחיפה שוב הרדי פתח במצוות השערים, שוב כהן מנתניה השווה וזאת הייתה תוצאת המחצית הראשונה. בשנייה שיטפון. משה טננבאום, חלוץ רכש מהפועל בלפוריה החזיר לה את היתרון. פנדל של זכריה בן-צבי העלה ל- 1:3 וישעיהו הלד ביסס את הניצחון. האורח חיים מלר הבקיע שער שני שלא מנע מהזר הראשון בכדורגל הישראלי, הקפריסאי- יווני סאבא ג'ורג'יוס לכבוש, את השער השני בבעיטת "פצצה" מטווח 35 מ' הבקיע המאמן-שחקן אלי פוקס שסיים משחק שני מול אותה קבוצה עם 2:6 ושמונה שערים בסיכום הכללי. יצוין כי המאמן פוקס, שהגיע ממכבי תל אביב בגיל 34, הנהיג במכבי חיפה חשיבה "חצי מקצוענית" ולפני כל משחק, בית וחוץ, הקבוצה יצאה בשישי בערב לבתי מלון.


יחלפו שבע שנים עד ל"משחק המשוגע" בתולדות שני המועדונים. שוב ב"קופסא" בנתניה. הפתיחה נראתה מעודדת עבור חיפה שהוליכה 0:2 משערים של אברהם מנצ'ל ויצחק שפירא. אלא שבעיטת עונשין מוצלחת מרגלי יוסף היינה והמגן יעקב הוזיאס הורידו את הקבוצות לחדרי ההלבשה בשוויון 2:2. המחצית השנייה נפתחה בסערה, כיאה לקבוצה מעיר הכרמל שנודעה במצבי הרוח של שחקניה, ובגלל תכונה זו נהרו רבים לצפות בה, בעיקר כאשר הגיעה לאזור המרכז. בתוך שבע דקות הצליחו דני שמולביץ, זכריה בן-צבי ואברהם מנצ'ל להתרומם ל- 2:5. חברם אשר עלמני ושוב שמולביץ קבעו 2:7 לפני שהמארחים, גרנס ואונשטיין כבשו פעמיים. תוצאת הסיום: 4:7. לא לפני שהשוער החיפאי יחזקאל גרשוני נפצע ונטש לקראת סיום והחליף אותו שמולביץ שלא ספג. הכדורגלן הזה, שלא מכבר חגג 80, הוא היחיד ששיחק בכל 11 התפקידים בקבוצה. יחיד ומיוחד.

השביעיות לא הסתיימו. בעונת 1964/65, עוד לפני שידעה שגורלה בתום העונה יהיה רע (ירידה לליגה א'), מכבי ארחה במחזור השלישי את מכבי נתניה. אמנם האורח ויקטור סרוסי כבש ראשון, חיפה השוותה על ידי יצחק שטרית, שער שלווה בשערורייה גדולה. נתניה טענה שהכדור נכנס מבעד לחור ברשת, השופט לא התרשם ואישר את השער. הנתנייתים, בניצוחו של מוטל'ה שפיגלר הנהדר, התעצבנו וכבשו שלוש פעמים נוספות (אליעזר שלומוביץ, שפיגלר והסקי) אבל חיפה כמו חיפה, התעוררה לקראת סיום והבקיעה פעמיים מצמד של שמולביץ וכמעט גם השוותה. 4:3 ראשון, לא אחרון.


השביעייה הקלה ביותר ביחסי שתי הקבוצות, בעונת 1999/00 בקריית אליעזר. מפגן נפלא מצד חיפה במחצית הראשונה בה נכבשו חמישה שערים, שלושער מרגלי יוסי בניון, אדורם קייסי וראובן עטר ששב לקבוצה, בתוספת לשני שערים של המולדבי סרגיי קלשצ'נקו במחצית השנייה, הנחילו לנתניה תבוסה קשה 7:0.

שנתיים לאחר מכן, מכבי חיפה רצה לאליפות עם אברהם גרנט (2001/02) והיא מגיעה לנתניה בניסיון לסיים את סיפור האליפות. ננאד פראליה, ואליד בדיר ויניב קטן לא הותירו ספק במחצית הראשונה מי תנצח. גם פנדל של גיא צרפתי לא סיבך את העניינים. כי יניב קטן השלים שלושער (היחיד בקריירה שלו בקבוצה הבוגרת), צחי אילוז כבש לנתניה שער שני וניר סביליה השלים 2:6 חיפאי בדרך לתואר.


והיה עוד משחק בו נכבשו שבעה שערים, האחרון שבהם מעורר מחלוקת. בעונת 2003/04 רוני לוי שב לכור מחצבתו, העיר נתניה, כמאמן מכבי חיפה. היו פערי איכות בין שתי הקבוצות. לא הפריע לישמעאל אדו המקומי לצהול ראשון, גם לא לעידן טל וג'ובני רוסו מחיפה לחולל מהפך ולרדת מרוצים לחדרי ההלבשה. כשחזרו, רוסלן לוברסקי ואדו הפכו שוב ונתניה כבר הוליכה 2:3 לפני שהצ'כי פאבל זאבדיל השווה עם שערו היחיד בישראל. ואז הגיעה הדקה האחרונה. השופט אייל צור פסק על פנדל. את המגן הנתנייתי אורי אוזן לא עניין אם הפנדל היה או לא היה, הוא דייק ונתניה ניצחה 3:4 שלא הציל אותה מנשירה לליגת המשנה ולא הפריע למכבי חיפה לזכות בתואר הראשון תחת רוני לוי.

מכבי חיפה ומכבי נתניה נפגשו מקום המדינה 127 פעמים כאשר מכבי נהנית מיתרון גדול במספר הניצחונות (60) לעומת 38 הפסדים ו- 29 תוצאות תיקו. חיפה כבשה 204 פעמים לרשת נתניה וספגה 154.