היסטוריה לקראת המשחק בשבת
EN threads facebook youtube instagram tiktok
היסטוריה לקראת המשחק בשבת
מאת: יצחק הברמן, האתר הרשמי , |  חמישי , 16/01/2020

היסטוריה לקראת המשחק בשבת

הישגים שהגיעו אחרי משחקים בהם מכבי ספגה הרבה שערים, חיזוקים בולטים בחלונות אמצע העונה והקשר בין שחקני נס ציונה למכבי חיפה. היסטוריון המועדון, איציק הברמן, עם סיפורים מהעבר

בוידאו: מכבי מנצחת את נס ציונה 0:3 בסיבוב הקודם

משחק הגביע הקשה מול הפועל אום אל פאחם, כצפוי, כבר מאחור והעיניים שוב נשואות לעבר משחקי הליגה. מי שמאוכזב מהניצחון המינימלי בעפולה, מוזמן להציץ במספר גדול של משחקי נוק-אאוט בהם מכבי חיפה הפגינה יכולת שיא ולא ניצחה.

קלישאה נוספת בהם נתקלו שחקני מכבי חיפה פה ושם, גם אחרי ניצחונם החשוב על מכבי נתניה, שקבוצה אשר סופגת ארבעה שערים במשחק אינה מסוגלת לזכות בכתר האליפות. העולם מצחיק, אז צוחקים על קצה המזלג. המאמן מרקו בלבול, מאמן השוערים גיורא אנטמן והמנהל רפי אוסמו, היו גם היו בהרכב מכבי חיפה ב-1990 כאשר ה"ירוקים" הובסו באותו יום שישי מר ונמהר בידי מכבי נתניה 5:0. למי שחושב שמדובר בטעות דפוס הנה במילים: חמש אפס לנתניה. ומה קרה בסוף אותה עונה? "דאבל" ירוק.


בלבול גם היה עד מקרוב בעונת 2001/02 בתבוסה ביתית קשה ליורדת מליגת העל, מכבי קריית גת שניצחה 0:4. בתום העונה הכתר הונח על הראש המכבי. ואפשר להביא דוגמאות נוספות. אלה אינם מפחיתים מהכוננות הגבוהה ערב המשחק מול נס-ציונה. העובדה שאחרי 50 שנים שבה לליגת העל אינה מפחיתה מערנותם של החיפאים.

עכשיו לענייני חלונות. לא מאלומיניום. "חלון ינואר" עליו נשאל בלבול, לפחות שלוש פעמים בשבוע. אם יש קבוצה שהצליחה להביא שחקנים מעולים בחודש הראשון של השנה האזרחית, זאת מכבי חיפה. לא פחות מ- 40 כדורגלנים, מאז הראשון שבהם, ההולנדי אריק חרוליקן (ינואר 1990), נחתו בעיר הכרמל ולבשו את המדים הירוקים.

נתרכז באלה שבלטו יותר. הפולנים: הקשר יז'י בז'צ'ק (כיום מאמן נבחרת פולין אותה הוליך לראשות הבית הישראלי במוקדמות היורו) ומעט מאוחר יותר הקשר הנהדר רדוסלב מיכאלסקי, ממנהיגי האליפות הראשונה עם גרנט. ומה עם יעקובו איגביני שהושאל כשחקן נוער חיפאי להפועל כפר סבא ושב בינואר 2001 כדי להיות בורג מרכזי בשתי האליפויות הרצופות בתחילת המילניום החדש. שלא לדבר על הופעותיו המלהיבות בבית האלופות.


גם החלוץ הדרום אפריקני, טמבינקוסי פאנטיני לא קטל קנים. נחת בינואר 2008 והפך לכובש שערים מצטיין בשנה וחצי ששיחק כאן. צמד הבלמים, הבוסני אדין צוצאליץ הגיע בינואר 2012 ונשאר כאן שלוש עונות. כך גם הספרדי המושאל מבני סכנין, אברהם פאס. בינואר 2016 עבר לחיפה הקשר רומריו פירס שהיה מהדמויות הבולטות בגמר הגביע 2016 בו חיפה גברה על מכבי תל אביב. אחרון הזרים הבולטים עדיין לא נשכח, הטורקי קארים פריי שהגיע בהשאלה אשתקד.

כמובן שחיפה קלטה בחודש ינואר גם ישראלים בעלי שם, אחדים מהם ליגיונרים. עידן טל שב מאנגליה, אלירן עטר מריימס, רונן חרזי מטורקיה, איתי שכטר מנאנט הצרפתית ועומר דמארי מאוסטריה. הבאר-שבעי הכישרוני אליניב ברדה החל את הפריצה הגדולה בקריירה שלו בינואר 2003 וגם איציק זוהר וגיל ורמוט הגיעו בחלון ההעברות. ירדן שועה ומקסים פלקושצ'נקו הם האחרונים שמכבי חיפה קלטה בינואר החולף.


פרט מעניין ולא מקרי, לאור פציעתו של השוער גיא חיימוב והצורך שיעבור ניתוח בכתפו: מתוך 40 השחקנים שהגיעו לחזק את מכבי בינואר, לא נמצא ולו שוער אחד לרפואה. הגיעו 19 חלוצים, 15 קשרים, 4 בלמים, שני מגנים. סה-טו.
כל ההקדמה הזאת לא תזלוג לרגליהם של שחקני מכבי חיפה. מניסיון משחק הגביע מול ס.כ. נס ציונה (חמישה משחקי ליגה נגד חיפה, ארבעה ניצחונות ירוקים ותוצאת תיקו מאז קום המדינה) שאילצה את השנייה בטבלה לשחק שעתיים ולנצח 1:3 עולה כי גם הפעם, האורחים בכתום יגיעו במטרה ל"תפוס כותרות".

בשורות האורחים אותם מאמן עמיר תורג'מן (שיחק חצי עונה במכבי חיפה כמושאל מהפועל חיפה) משתייכים לסגל השחקנים השוער עומרי גלזר, המגן יונתן לוי והקשר סאקו טורה, שלושתם על תקן מושאלים. במכבי צופים משחק שבו ההתקפה הטובה בליגה (39 שערים) תנסה להכניע את ההגנה הסופגת (27 כמו הפועל רעננה).