היסטוריה מול הזהובים
EN threads facebook youtube instagram tiktok
היסטוריה מול הזהובים
מאת: יצחק הברמן, האתר הרשמי , |  שבת , 25/01/2020

היסטוריה מול הזהובים

ציון הדרך של רוקאביצה, מחציות מרובות שערים ממשחקי עבר (כמו זו מול נס ציונה) וכל מה שצריך לדעת על ההיסטוריה בין הירוקים לכתומים. היסטוריון המועדון איציק הברמן מגיש לכם סיפורים ומספרים שבטח הספקתם לשכוח

תגידו "מזל טוב" ענק לניקיטה רוקאביצה, מלך שערי מכבי חיפה וליגת העל, שנכנס לספר הזהב של מכבי חיפה. אחרי 24 שנים בהן נדמה היה שאיש לא יצליח להשוות או להתקרב לשיאו האישי של חיים רביבו, רוקאביצה עשה זאת מול סקציה נס ציונה. בדקה ה-71 כבש את שער הבר-מצווה שלו העונה, שער שקבע שהחלוץ מצליח זה משחק הליגה החמישי ברציפות לפגוש את רשת היריב. הפועל חיפה, מכבי תל אביב, הפועל קריית שמונה, מכבי נתניה וכאמור בשבת האחרונה והנה לכם השיא המשותף לקשר העבר בין דצמבר 1995 ל-10 בפברואר 1996. והרגל עוד נטויה.


ביציאה מ"סמי עופר" נשמעו רבים מהאוהדים שואלים זה את זה ומנסים להיזכר מתי מכבי חיפה כבשה ארבעה שערים במחצית אחת. התשובה תפתיע אתכם: לא פחות מ- 50 פעמים (!!) מאז קום המדינה, האחרונה שבהן לפני כשנתיים (פברואר 2018) מול הפועל קריית שמונה. גם אז 0:0 במחצית הראשונה ואחר כך ה"מבול".

שיא ההבקעות במחצית אחת שייך, איך לא, לניצחון האדיר והבלתי נשכח מול מכבי תל אביב (0:10) שבו החיפאים כבשו כבר בראשונה שבעה שערים. חמישה שערים במחצית מכבי רשמה מול מ.ס. אשדוד בקריית אליעזר (2004), במה שהיה אז מאבק בין שתי הראשונות (0:6). גם בשנת 2000 מכבי הבקיעה חמישייה במחצית הראשונה מול מכבי נתניה (0:7).
במאי 1997 בכפר סבא, הפועל המקומי הובילה 0:1, נפתחה המחצית השנייה וחיפה כבשה חמישה שערים ללא מענה. מוזר היה לשבת בקריית אליעזר (נובמבר 1995) ולצפות בבית"ר תל אביב החלשה שומרת על 1:1 מול מכבי שרצה לאליפות. אל דאגה, השופט חידש את המשחק וכבר לא היה ספק מי תנצח - 3:6 לחיפה עם חמישייה מוחצת.

פלאש-בק לשנות החמישים, שם הייתה למכבי חיפה "קבוצה משוגעת", בלתי צפויה. במשחק ב"קופסא" בנתניה נרשם תיקו 2:2 בארבעים וחמש הדקות הראשונות והמשחק נגמר 4:7 לחיפה. עשו בבקשה את החשבון לבד, כמה הבקיעה במחצית השנייה. ועל בית"ר תל אביב כבר כתבתי, אבל במרס 1959 באצטדיון ה"מכתש" בגבעתיים לא הבינו איך חיפה הוליכה 0:1 בלבד במחצית. אחרי ההפסקה התשובה הגיעה - חמישייה ו-1:6 בסיום.

כפר סבא מעולם לא אהבה, בלשון המעטה, את חלוצי חיפה. כמו נס-ציונה בשבת, הצליחה להחזיק מעמד במגרשה (שימו לב לתאריך: 18 בינואר 1958), אבל המטוסים בירוק המריאו והבקיעו חמישה שערים מרהיבים בניצחון 0:5. אחרונה חביבה, למעשה הראשונה, מכבי נתניה של יוני 1955 שהגיעה לעיר הכרמל ושמרה על תיקו 1:1 במחצית. החיפאים לא נרגעו, הבקיעו חמישה שערים נוספים בדרך ל- 2:6.


כאמור, ב-50 משחקים מתוך 1902 בליגת העל (על שלל שמותיה) חיפה כבשה ארבעה שערים ויותר במחצית אחת. הקבוצה ש"מוליכה" את טבלת הסופגות בקטגוריה הזאת, בני יהודה הממתינה למכבי ביום שני. לא פחות משבע פעמים ה"כתומים" נכנעו לחיפה במחצית כזאת או אחרת.

לראשונה, כאשר בני-יהודה הייתה עדיין על תקן "עולה חדשה", חסרת ניסיון. במשחק בקריית אליעזר (1960), המחצית הראשונה הסתיימה עם 0:1 משער של אהרן אמר. שחקן זה הכפיל, הבלם האורח דני לוי צימק בפנדל ובחמש הדקות האחרונות שלישייה חיפאית: אהרן אמר, יצחק שפירא ואברהם מנצ'ל קבעו 1:5.


את הפעם השנייה זקני שכונת התקווה אולי זוכרים. קבוצתם הצליחה לא להפסיד לאורך 29 מחזורים. חסרו לה 90 דקות להיסטוריה. חניכיו של יצחק שניאור ספגו שער מרגלי זאהי ארמלי, הצליחו לאזן עד סיום המחצית משער של משה אייזנברג, אבל במחצית השנייה קונצרט שבטהובן היה גאה בו עם ארבעת שעריהם של ראובן עטר, איתי מרדכי, ניר קלינגר ושני של ארמלי. 2:5 בסיום.

כמעט שנה אחר כך (אפריל 88') ושוב בחיפה, האורחים הצליחו להוליך 0:1 (דוד גורדנה) ומשנדמה היה להם שיסעו לביתם עם ניצחון ושלוש נקודות יצאה מהמנהרה המפורסמת קבוצה שחזרה לעצמה (השתיים שיחקו ב"פלייאוף התחתון") ובניצוחו של זאהי ארמלי (שלושער) ועופר מזרחי חוללו מהפך מבורך - 1:4.


עופר מזרחי ומשה אייזנברג שהספיק בינתיים לחבור לחבריו החדשים במכבי חיפה, כבשו צמד שערים כל אחד ולא היה להם קל. באוקטובר 1990 בני יהודה לא נכנעה במחצית הראשונה ושמרה על שער נקי. גם לא כבשה. בהמשך הסיפור היה שונה, כמו מול נס ציונה - 0:4 ירוק.

ממשיכים במסע הרביעיות מול הקבוצה בכתום. בדצמבר 1993 אין הכרעה במחצית כאשר אלון מזרחי, עוד כתום לשעבר, כבש וניקולאי קודריצקי האורח הבקיע. המשחק חודש, ראובן עטר, סרגיי קנדאורוב, רוני לוי ושי הולצמן לא ויתרו וחיפה ניצחה 1:5 בדרך לעונה הנפלאה שלה.

חמישה כדורגלנים ירוקים היו שותפים לרביעייה במחצית אחת, במפגש נוסף מול בני יהודה. כדאי שתשימו לב: בכל שבעת המשחקים בהם חיפה כבשה רביעיות מול בני יהודה במחצית אחת, המשחקים נערכו בקריית אליעזר. לא בשנים האחרונות. במרס 2001 שער של ריימונדס ז'וטאוטאס הוליך את קבוצתו ליתרון, כשחבריו סיימו ללגום מהתה המהביל בחדר ההלבשה, אדורם קייסי, ננאד פראליה, רפי כהן וואליד בדיר הוסיפו לניצחון.


הפעם האחרונה, לפני ח"י שנים. בנובמבר 2002 ננאד פראליה הקרואטי הבקיע במחצית הראשונה, האורחת השוותה פעמיים, לא היה לה מענה לארבעת שערי המחצית השנייה מרגלי יניב קטן, יעקובו איגביני, אבישי ז'אנו וג'ובני רוסו.

דרכם של מאמן חיפה, מרקו בלבול ושל אלישע לוי, מאמן בני-יהודה, מעולם לא הצטלבו. כשאלישע לוי שיחק במכבי חיפה (1982/83) בלבול שיחק בנערים של חיפה. כשבלבול זכה באליפויות כשחקן, אלישע היה בקבוצות שרחוקות מהן. אחרי ששניהם זכו-זוכים לעמוד על הקווים, לוי עם 141 משחקים ובלבול עם 59, הולך להיות מעניין.


בפעם האחרונה שחיפה הבקיעה 43 שערי זכות ב-19 מחזורים הייתה כאשר...אלישע לוי אימן את מכבי חיפה (09/10) ובאותה עונה "פספס" את התואר בגלל הקיזוז המוזר. שנה לפני ושנה אחרי השלים את החסר.

הולך להיות בבלומפילד "משחק משפחתי". מצד אחד, יובל אשכנזי, דולב חזיזה וירדן שועה שהצפינו לחיפה, את הדרך ההפוכה עשו ארבעה שחקנים שגדלו במחלקת הנוער הירוקה ומופיעים בבני יהודה: עמית זנטי, איתן וולבלום, דור כוכב ומוחמד גדיר. ולא שכחנו את הבלם הברזילאי אליסון דוס סנטוס שהספיק לשחק השנה משחק אחד במדי מכבי חיפה.

למרות האכזבות בשנים האחרונות, עדיין במכבי מביטים בגאווה על מאזנם מול היריבה הבאה. בני יהודה היא הקבוצה שחיפה ניצחה הכי הרבה פעמים בליגה (64). בעקבותיה נמצאת הפועל פתח תקווה (62). המארחת גברה על חיפה 29 פעמים וסיימה מולה ב-33 משחקים ללא הכרעה. במשחקי החוץ מול בני יהודה, ה"ירוקים" ניצחו ב- 21 מתוך 59 מפגשים, האחרון שבהם בעונת 2012/13- 0:2 מצמד שעריו של רובן ראיוס.