משחק על תואר- ההיסטוריה
EN threads facebook youtube instagram tiktok
משחק על תואר- ההיסטוריה
מאת: יצחק הברמן , |  שבת , 24/07/2021

משחק על תואר- ההיסטוריה

המהפך על פתח תקווה הגדולה, התדהמה מול לוד, המכה לבית"ר ועוד ועוד. לקראת המשחק הערב, היסטוריון המועדון, איציק הברמן, לוקח אתכם למסע בזמן בין משחקי אלוף האלופים של הירוקים

האלופה מכבי חיפה וסגניתה, מכבי תל אביב שזכתה בגביע המדינה, תיפגשנה כבר בחודש יולי במשחק קלאסי על גביע "אלוף האלופים".
מעבר להתמודדות על התואר הרשמי הראשון, הפעם יש למשחק משמעות כפולה המגבירה את העניין. המנצחת, לא רק שתזכה בגביע אלא תעלה גם לשלב חצי הגמר בגביע הטוטו ותמתין למנצחת באחד הבתים. שני פרסים בכרטיס אחד.
למכבי תל אביב זאת תהיה הופעה שמינית ב"סופר קאפ" הישראלי, למכבי חיפה פעם שישית. לראשונה זה קרה לה ב-1963. הירוקים הביסו את הצהובים בגמר הגביע 2:5 ופגשו את האלופה, הפועל פתח תקווה, שסגרה חמש אליפויות רצופות.
האלופה גילתה עדיפות בולטת במחצית הראשונה והוליכה 0:2 משערים מרגלי שלום פטרבורג (פנדל) וזכריה רצאבי. אלא שהמשחקים דאז בין השתיים הולידו דרמות לא מעטות ואחת מהן, הופיעה גם במחצית השנייה. אברהם מנצ'ל ואשר עלמני איזנו את התוצאה ל-2:2 ובסיום חלוקת הגביע לשתי הקבוצות. איש לא התעניין במשחק חוזר או בפנדלים.
ההופעה השנייה של חיפה ב"אלוף האלופים" (1984) הסתיימה במפח נפש גדול. שיכורה מזכייה באליפות הראשונה, חיפה פגשה בהפועל לוד, שחוללה סנסציה וזכתה בגביע. שערו המוקדם של זאהי ארמלי כבר בדקה התשיעית, לא הפתיע איש במגרש מכבי יפו. אלא שאז התחולל מהפך מדהים והלודאים משה זיתון, ישראל בן-ממס, יצחק נעמן ויעקב בוזגלו כבשו, הביסו 1:4 וקטפו שני תארים בעונה אחת.
המסורת שבינתיים שונתה, משחק "אלוף האלופים" בתחילת עונה כנהוג כיום, נמשכה גם כעבור שנה (1985) וגם הפעם מכבי הגיעה למשחק שנערך בקריית חיים כאלופה ומולה ניצבה בית"ר ירושלים שגברה עליה בגמר הגביע בתוצאה 0:1 משער של אלי אוחנה, ארבע דקות לסיום.
הירושלמים הגיעו שכורי ניצחון מהזכייה בגביע, המארחת שהסתפקה בתואר אחד ציפתה למפגש עם רעל בעיניים. פתיחה חיפאית סוערת מצאה את הירושלמים בפיגור 3:0 אחרי 23 דקות בלבד. ארמלי פתח במצווה (3), המגן ציון מרילי הכפיל (20) וארמלי השלים צמד בחלוף שלוש דקות. אורי מלמיליאן ניסה להציל את כבוד קבוצתו וצימק, אבל הצעיר צדוק מלכה סגר את המחצית עם 1:4 מהדהד. האלופה הורידה את הרגל מהגז כדי שמלמיליאן יכפיל את מכסת שעריו (65) אולם ירושלמי-חיפאי, מרילי המתין עשר דקות והנחיל למחזיקת הגביע הפסד 2:5.
מפגש נוסף בין חיפה לבית"ר נערך ב-1989. המתכונת מוכרת. חיפה אלופה, בית"ר מחזיקת הגביע (על חשבון מי? צדקתם, מכבי חיפה).
באוגוסט 1989, בפתיחת העונה השתיים נפגשו בקריית אליעזר. לעיני 5,000 צופים חיפה עלתה ליתרון מבטיח 0:2 מצמד שערים של ניר קלינגר, לפני ששלמה שירזי האורח צימק. שוער בית"ר, גולן מלול, הצליח להדוף בעיטת עונשין מרגלי המומחה החיפאי, ציון מרילי.
שיא במספר הצופים ב"אלוף האלופים" במשחקי מכבי חיפה נרשם באוגוסט 2016 באצטדיון החדש בנתניה. האלופה, הפועל באר שבע אותה אימן ברק בכר, פגשה במכבי חיפה שזכתה בגביע אחרי ניצחון נאה על מכבי תל אביב בירושלים (0:1). חיפה חיפשה פתיחת עונה ברגל ימין וכך זה נראה כאשר ניקיטה רוקאביצה (7) ושובל גוזלן (22) הוליכו אותה ליתרון במחצית הראשונה.
אלא שבמחצית השנייה חיפה נסוגה, ספגה צמד בתוך רבע שעה מרגלי מאור בוזגלו, מבוגרי מחלקת הנוער החיפאית ולקראת הסיום צמד נוסף אותו כבשו טוני נוואקמה (84) ובן שהר (90) שיתייצב הפעם כדי לסייע לחיפה לזכות בפרס הראשון העונה.