נקודה לבנה למחשבה
EN threads facebook youtube instagram tiktok
נקודה לבנה למחשבה
מאת: יצחק הברמן , |  רביעי , 01/07/2020

נקודה לבנה למחשבה

לאורך 104 מפגשי הדרבי בליגה, היו לא מעט מקרים בהם הנקודה הלבנה הכריעה משחקים. לקראת הדרבי ה-105 הערב, ההיסטוריון של המועדון, איציק הברמן, לוקח אותנו למסע בזמן. צילומים: מימל וראובן כהן, האתר הרשמי

הוועדה המקצועית של איגוד השופטים קבעה חד משמעית שהפנדל ששרק איתן שמואלביץ בדרבי הקודם, היה שגוי. השריקה הזו הורידה ממאזנה של מכבי חיפה שתי נקודות יוקרתיות. את הנעשה אין להשיב. אגב, השופט הוותיק מעולם לא שרק לפנדל נגד הירוקים. לא בליגה, לא בגביע ולא בגביע הטוטו.עוד אותה החלטה שלוותה בהסתכלות ממשוכת ב-VAR.
הנקודה הלבנה שיחקה תפקיד חשוב במשחקי דרבי רבים. חשובים פחות ויותר. הראשון שבהם, ביוני 1949 בדרבי העירוני ההיסטורי, הראשון בליגת העל (היה גם אחד עם קום המדינה שנפסל עקב פרוץ מלחמת העצמאות). משה הנדלר דייק מהנקודה חמש דקות לסיום וביסס את ניצחון הפועל 0:2.
באותן שנים, מכבי רק העפילה לליגה הראשונה וקשה היה להתחרות מול האדומים שנהנו מיתרון מקצועי וכלכלי. עד למרץ 1953. דווקא הגנת מכבי המקרטעת הצליחה לשמור על רשת נקייה ומנגד, הקשר המנוח זכריה בן צבי, מלך הפנדלים החיפאי בכל הזמנים (31 בכל המסגרות) לא התרגש וקבע 0:1 למכבי. ניצחון היסטורי.
אותו בן צבי כבש פנדל שני (1961) שהפך לשער ניחומים. חברו לקבוצה לשעבר, החלוץ הנפלא שלמה לוי כבש באותו משחק ארבעה שערים (!!), אחד מהם בפנדל בניצחון הפועל 1:4. לוי ז"ל, הגיע למכבי, מחזיק עד היום במלכות השערים במשחקי הדרבי (12).
שנה וחצי אחר כך, שוב בן צבי בעניינים. אברהם מנצ'ל כבש ראשון, הקיצוני המהיר ראובן יאנג איזן כעבור ארבע דקות ובדקה ה-82 פנדל לזכות מכבי. השאלה לא הייתה אם יבקיע, אלא לאן יבעט. בעט פנימה ומכבי ניצחה 1:2.
את הפנדל הבא ראו באי הדרבי הדרמטי ביוני 1976. מכבי נזקקה לנקודות הישרדות כאוויר לנשימה, בהפועל החליטו לא לוותר ולעזור למכבי לרדת. האצטדיון בקריית חיים היה מפוצץ באוהדים. יואב לוי המכבי לא החטיא את ההזדמנות שהעניק לו השופט השוויצרי, השווה בפנדל, אבל קדם לו אלי לוונטל ואחריו אבי ליפשיץ כדי לשלוח את חיפה חפוית ראש.


ומי אתם חושבים שהבקיע פנדל מול קבוצת האם. לא אחד, צמד. במאי 1995 חיפה רגשה וסערה. עופר שטרית ממכבי כבש ראשון ואז יקיר מכבי, ראובן עטר, השווה בפנדל לזכות הפועל. שטרית וברקוביץ' החזירו למכבי את היתרון ועטר קיבל פנדל נוסף וגם הוא היה בפנים. 2:3. כולם יצאו מבסוטים. מכבי מהניצחון, עטר מהצמד.
מכבי נקלעה לשנים פחות טובות, אחרי שברקוביץ', חיים רביבו וסרגיי קנדאורוב נמכרו לקבוצות באירופה, הפועל הרימה ראש אבל בדרבי באפריל 1998 הספיקה בעיטת עונשין מרגלי אלון מזרחי בדקת הסיום של המחצית הראשונה, להכריע את המשחק. לכובש זה עזר בסיום העונה לזכות בתואר מלך השערים.
פנדל שכמעט ושינה פני משחק נערך ב-1999. בניון ורפי כהן הוליכו את מכבי ליתרון בטוח, לפתע פנדל משום מקום לזכות הפועל שנוצל מרגלו של עמיר תורג'מן, עוד שלוש דקות וגוראן מילנקן משווה והמתח בשיאו. אז הגיע המרדף המפורסם של רן בן שמעון בעקבות יוסי בניון שלא החמיץ וניצח 2:3.


תורג'מן הבקיע גם בהמשך בניצחון הפועל (2001) אבל הסיפור הגדול, הרבה יותר עסיסי ממקרה שמואלביץ, שייך לשופט ערן פרוסט (פברואר 2002). אביו, הבינלאומי אריה, היה דווקא לארג' עם מכבי ושרק שבעה פנדלים לזכותה, הילד התעקש לדומם משרוקית בדרבי, שעה ששחקני הפועל הפילו את שחקני מכבי שוב ושוב, בעיקר את ג'ובני רוסו. האחרון כבש ראשון, יואב זיו השווה לקראת הסיום ובדקה ה-90 סופסוף הואיל פרוסט ג'וניור לשרוק ולהורות על הנקודה הלבנה. את ואליד בדיר הרעש מסביב הפנדל הכי מפורסם בתולדות המדינה לא ריגש, כבש שער ניצחון ושלח את כל המעורבים ליחב"ל של משטרת ישראל. נדמה היה למישהו שההכשלה הייתה מכוונת. כולם שאלו מדוע הפנדל נשרק רק בסיום כאשר לפניו הגיעו למכבי שלושה אחרים. החקירות הסתיימו בקול ענות חלושה.
היה עוד פנדל ליגה של וויאם עמאשה, כשמכבי לא ניצחה (1:1 משער משווה של רן אבוקרט) ועוד כמה במשחקי גביע המדינה.
מאז קום המדינה נערכו 104 משחקי דרבי. מכבי נהנית מיתרון משמעותי (46 ניצחונות לעומת 29 להפועל) והשאר (29) ללא הכרעה. בסמי עופר התקיימו 13 משחקים וכאן למכבי 5 ניצחונות מול 4 ניצחונות להפועל וארבע תוצאות תיקו (שלושה 0:0). פרט מעניין: כשהפועל ארחה מכבי ניצחה פעמיים, הפסידה באחד וכל המשחקים נטולי השערים קרו אז. מה הפעם?