לידיעת הגולש נפוליאון בונפרטה: מעולם מכבי חיפה לא ניצחה את עכו בביתה בליגת העל. ולהפך
EN threads facebook youtube instagram tiktok
לידיעת הגולש נפוליאון בונפרטה: מעולם מכבי חיפה לא ניצחה את עכו בביתה בליגת העל. ולהפך
מאת: יצחק הברמן , |  שישי , 02/03/2012

לידיעת הגולש נפוליאון בונפרטה: מעולם מכבי חיפה לא ניצחה את עכו בביתה בליגת העל. ולהפך

נא להרגע: במגרש הישן ז"ל ה"ירוקים" מעולם לא הפסידו למארחים. בראשון מפגש היסטורי באצטדיון חדש. חיפה הפצועה תיאלץ להתאמץ כי בבכורות היא לא אייייי (מימל)


אם למצביא הצרפתי המהולל, נפוליאון בונפרטה הייתה אפשרות לנער מעליו את רגבי 191 השנים מאז מותו באי סנט הלנה ולשוב לרגע לעולמנו, ודאי היה חוזר לנוח בשלום על משכבו בידיעה שאם מכבי חיפה והפועל עכו לא הצליחו לנצח זו את זו במשחק ליגה בליגת העל מאז ומעולם, כישלונו לבקע את חומות העיר אינו יתום.

פעם אחת בלבד, בינואר 1977 השתיים נפגשו באותו מגרש מיתולוגי לרגלי "גבעת נפוליאון" וגם משחק זה הסתיים בשוויון 1:1 משער משווה של ברוך ממן שמחק יתרון מוקדם מרגלי יצחק מינץ, קיצוני סופה שהגיע מ...מכבי חיפה.

למען הגילוי הנאות, עכו ניצחה את חיפה במגרשה אולם זה היה במסגרת השלב הראשון בגביע (1965) והיא אז בליגה א' שהפתיעה את חיפה מהליגה הראשונה 0:2 והעיפה אותה ממעגל המשחקים. בתום העונה החיפנים נשרו לליגת המשנה ופגשו שוב את העכואים.

למעט אותה עונה שחיפה סיימה בתיקו בעכו, וגם לא ניצחה בגומלין בחיפה ובסיומה נחתה שוב לליגה השנייה, החיפנים רשאים להפגין געגועים עזים למגרש הישן כי עליו מעולם לא הפסידו לבעלי הבית. כאמור, כל המשחקים בליגה א' והארצית.

ב-1965 ניצחון 0:2 משערים של שמואל (דידי) ששון ז"ל ויצחק שטרית. כעבור עשר שנים ניצחון נוסף 1:2 משער עצמי ושער ניצחון של יואב לוי. את שער הכבוד לעכו כבש דוניה שיינהולץ המשמש כיום כמנהל הקבוצה העכואית.



את המשחק היחיד בליגת העל ששוחק בעכו כבר הזכרתי, אחרי שנה תיקו נוסף (0:0) וב-1979 משחק בו צפו למעלה מ-6000 צופים (כמות מקובלת לאותם זמנים כי לא היה מקום ליותר...) בו נטל חלק אלי כהן, מאמנה של הפועל עכו בהווה, שהסתיים בניצחון חיפה 1:2 משערים של משה סלקטר ורוני חיים.

היה עוד תיקו בשנות השמונים (0:0) ומאז חיפה נטשה את העכואים לאנחות ויותר לא הגיעה לביקורים בעירם. עד שאלה שבו לליגת העל אולם לא הורשו וגם לא יכלו לחזור ולחדש ימים כקדם.

הזירה עברה לאצטדיון גרין בנצרת-עילית, ביתה הארעי של עכו ומי שהרגישה שם בחמימות היא דווקא האורחת שניצחה פעמיים ו"על האפס". פעם 0:3 מצמד של ולדימיר דבאלישווילי ויניב קטן שבמשחק הקרוב יציין 400 הופעות ליגה במכבי חיפה. פעם נוספת ואחרונה בעונה שעברה 0:2 כשבתוך ארבע דקות כבשו ה"ספרדי" תומר חמד והאלוף החדש-ישן שבדרך, שלומי אזולאי.

המאזן הכללי בין חיפה לעכו ברור: עכו ניצחה רק פעם אחת במשחק ליגה (!) וזה קרה דווקא בקריית-אליעזר (1979) 0:1 משער של דב בנדט.
לעכואים נעשה עוול מסוים כשלא מזכירים בין משחקי הליגה מול חיפה את אותו ניצחון 0:1 בבלומפילד שהתקיים כאחד ממשחקי המבחן בסיום עונת 1973/74 עליהם הוחלט בעקבות גיוס שחקנים למלחמת יום הכיפורים והתקופה הארוכה בהם שחקני מפתח היו בשרות מילואים. חיפה סבלה הכי הרבה מכך.



במבחנים עכו ניצחה משער של אלברט אדרעי, מגדולי שחקניה ו"משכה" את חיפה לעברה, לליגה א' בפעם השנייה.

בסך הכל השתיים נפגשו 17 פעמים בשתי הליגות, לחיפה 11 ניצחונות (5 ברציפות בשלוש השנים האחרונות מאז שעכו חזרה לליגת העל), לעכו אותו ניצחון בודד בחיפה ו-5 תוצאות תיקו. הפרש השערים 9:24 שנוצר בשנים האחרונות.

מעבר לנקודת הציון של משחק ליגה רשמי באצטדיון הנפלא שנחנך השנה, וחנכה אותו מכבי חיפה בספטמבר האחרון כשניצחה 0:2 משערים של יניב קטן ומוחמד גדיר (גם אז שפט איתן שמואלביץ שישפוט ביום א'), המשחק חשוב ביותר לשתי הקבוצות.

המארחת, המפגרת בארבע נקודות מחיפה רואה במשחק זה את אחת משלוש ההזדמנויות האחרונות להצטופף בין שמונה הראשונות וחיפה שנמצאת כבר במקום החמישי וצמצמה מאוד את הפער מהמקום השלישי (חמש מאשדוד), רוצה להמשיך את המומנטום בו החלה בחודש האחרון.

לא ניצחונות מרשימים, צבירת נקודות המזכירה קבוצה בשולי הצמרת. ממרחק 21 נקודות מהפסגה, לא רציני להזכיר בנשימה אחת את קריית-שמונה והדולקות בעקבותיה.
במכבי חיפה הפצועים אינם זועקים, הם נספרים ומאמנם אלישע לוי ייאלץ שוב לתמרן ללא טאלב טואטחה שיעבור ניתוח ביום המשחק, עידן ורד ומוחמד גדיר ששריך הירך האחורי בוגד בהם, בתקווה שהאחרים יעמדו לרשותו.



ככל הנראה שחקני חיפה "משלמים את הרבית" על השתתפותם בתריסר משחקי גביע אירופה, הפליי-אוף והליגה האירופית. זה קרה בעבר לכל הקבוצות הישראליות, בעיקר למכבי חיפה לפני שנתיים כשנותרה בסיום העונה ללא שחקני מפתח רבים ושילמה על כך בתואר (1:1 מול בני-יהודה). זאת הקבוצה היחידה שעמדה להוכיח שניתן להופיע ללא נזקים לשחקנים, בשתי מסגרות קשות.

דבר אחד בטוח: חיפה לא תרצה לאפשר לעכו לחגוג על חשבונה ב"חנוכת הבית" של השתיים כפי שעשתה האחרונה בטבלה, הפועל פתח-תקווה שניצלה את ה"מושבה", האכסנייה החדשה באם המושבות כדי למוטט את ההגנה הירוקה 1:3.

במבט לאחור, ביקורים ראשונים של חיפה במגרשים בהם היא מופיעה לראשונה "לא עושים לה טוב".
שביבי ביקורים שכאלה. את ההופעות בבלומפילד חנכה בתיקו 0:0 מול שמשון תל-אביב, את ה"אורווה" עזבה עם 1:0 מאכזב מול הפועל פתח-תקווה, את האצטדיון החדש בכפר-סבא תרצה לשכוח, הובסה 4:1, בבאר-שבע נוצחה בכל ששת המשחקים הראשונים, ביפו הפסידה 3:2, בליגה א' נוצחה על ידי מכבי חדרה במגרשה 1:0, במשחק הליגה הראשון באצטדיון הלאומי ברמת-גן נוצחה 1:0 על ידי מכבי תל-אביב, ב"מכתש" עליו השלום הובסה 4:0 על ידי הפועל רמת-גן, ביבנה הפסידה למכבי המקומית 2:0, ביהוד השאירה את הנקודות 1:0, באצטדיון המכביה בצפון תל-אביב הובסה 6:0 ואפילו בבית-שאן שם שיחק...אלישע לוי הקבוצה נוצחה בהופעת הבכורה 1:0 בינואר 1979.

מגרש יוצא דופן מבחינת מכבי חיפה, זה שברמת-עמידר שנודע בזכות השיפוע. החיפנים נוצחו בו בכל ארבעת הופעותיהם כולל בעונת האליפות הראשונה 3:2. זה היה ההפסד האחרון לפני הפריצה הגדולה לעבר הכתר.

היכן חיפה כן ניצחה במשחקים הראשונים ?
בקריית-חיים הביסה את הפועל קריית-שמונה 0:7, בקריית-אליעזר את הפועל חיפה 1:4, בשכונת התקווה את בני-יהודה 2:4, באשדוד את הפועל המקומי 0:2. הרשימה הרבה יותר קצרה ולא מחייבת את שחקני ההווה.

קבוצה
הקפטן מחבק את גדיר ותורג'מן אחרי השער של הראשון מול ביתר. צילום: ראובן כהן"
הקפטן מחבק את גדיר ותורג'מן אחרי השער של הראשון מול ביתר. צילום: ראובן כהן"