מבט אל העבר מול נתניה
EN threads facebook youtube instagram tiktok
מבט אל העבר מול נתניה
מאת: יצחק הברמן , |  שישי , 24/11/2017

מבט אל העבר מול נתניה

מפגשים בין מכבי לבין נתניה רשומים בדפי ההיסטוריה של המועדון. לקראת המשחק מחר, ההיסטוריון של המועדון, יצחק הברמן, מחזיר אותנו למפגשים הגדולים בין הקבוצות וצפו בקטע מתוך סרט 100 שנה למכבי חיפה בהפקת צ'רלטון, על אותו משחק בין הקבוצות בקופסה, שהפך לסוג של משחק אליפות של עונת 88/89.

הכינו את האצבעות. מי ילקק אותן במוצאי שבת הקרובה באצטדיון החדש של מכבי נתניה. לא מעט ניגודים מאפיינים את המשחק שינתק את פגרת השזרוע בת שלושת השבועות, שמצאה את מכבי נתניה ומכבי חיפה מנצחות במחזור העשירי בתוצאה זהה (0:2).

מחד, מכבי חיפה טרם ניצחה העונה במשחק חוץ, נוצחה בשלושה מהם ופעמיים סיימה בתיקו ומאידך, מאז האצטדיון החדש נחנך, החיפנים לקחו את כל הקופה וזכו בתשע נקודות בשלושת המפגשים ובתוצאות מרשימות של 1:2 או 0:4 וגם 0:3 באחרון שבהם, לפני שהמארחת נשרה ללאומית.
בששת משחקי הליגה האחרונים מול נתניה, בית וחוץ, חיפה מחזיקה במאה אחוזי הצלחה, תוך שהיא כובשת 13 שערים וסופגת צמד בלבד. כמובן שאת המאזן הזה ה"ירוקים" מוכנים לאמץ בחום, וזה לא הולך להיות קל כלל ועיקר. 
 
לעיר נתניה "זכויות יוצרים" לגבי מכבי חיפה. את משחק הליגה הראשון בליגה הראשונה, אחרי העפלתה ההיסטורית, ערכה מכבי חיפה מול...מכבי נתניה ב-4.6.1949 והפסידה לה 3:2. אוטו שלפנברג ומזרחי כבשו לחיפה הבוסרית.

הנתנייתים ארחו את מכבי 61 פעמים, מתוך 120 משחקי ליגה (כולם בליגה הבכירה). עד היום נזקפו לזכות חיפה 20 ניצחונות חוץ והראשון שבהם בעונת 1951/52 בתוצאה 2:4 ששחררה מחסום פסיכולוגי אצל שחקניה. ואין כמו המשחק שהתקיים בפברואר 1955  כדי להמחיש  אותו. חיפה עלתה ראשונה על הלוח, המארחים איזנו אבל חיפה לא נבהלה בשלב הזה וכבר הוליכה 1:3. אז חלה התעוררות מקומית שהפכה את התוצאה ל-3:4 ורק פנדל בסיום מרגלי המומחה החיפני לבעיטות מסוג זה, זכריה בן-צבי ז"ל שלח אותו ואת חבריו צפונה עם נקודה. במשחק זה כיכב ג'וני הרדי שהלך לעולמו לפני כשבועיים עם שלושער במחצית הראשונה.
 
שש שנים מאוחר יותר (18 בנובמבר 1961) קונצרט חיפני בנתניה. ניצחון ענק 4:7, שהושג תודות לצמדי שערים מרגלי אברהם מנצ'ל ודניאל שמולביץ (לימים רום), יצחק שפירא, בן-צבי ואשר עלמני. רובם ככולם בני שמונים ומעלה כיום.
 
פסטיבל השערים לא הסתיים במשחקי החוץ בעיר היהלומים. חיפה של אברהם גרנט הגיעה בפברואר 2002 למגרש ה"קופסה" וכל מה שחיפשה, ניצחון שיקרב אותה לתואר שני ברציפות בעידן המאמן הזה. יניב קטן הבקיע שלושער ראשון ואחרון בקריירה הארוכה שלו, ננאד פראליה, ואליד בדיר וניר סביליה השלימו 2:6 סוחף.
 
הגענו לסלובודאן דראפיץ'. כיום מאמנה של נתניה הלוהטת, בעבר הרחוק שותף גלוי וסמוי בשתי אליפויות של חיפה. בעונת 1988/89 שיחק, יחד עם רוני לוי, במכבי נתניה שנלחמה עם ה"צפוניים" על תואר האליפות. דראפיץ' השתתף רק בראשון מבין השלושה. המגרש בנתניה היה מלא באוהדי חיפה שראו את צדוק מלכה, ראובן עטר וזאהי ארמלי כובשים ומוחקים שער מוקדם מרגלי פול דיוויס. בפעם הבאה שחיפה הגיעה לנתניה זה כבר הפך למשחק העונה ועליו אתם יכולים ללמוד גם מקטע הוידאו המצורף.
חיפה עם אמציה לבקוביץ וג'וני הרדי על הקווים ומנגד שייע פייגנבוים בנתניה, ידעה שאין חזרה מהמשחק הזה. המגן ציון מרילי בדקה השנייה וזאהי ארמלי, שתי דקות מהסיום קבעו 0:2 לחיפה בדרך לאליפות.
 
זאת הייתה הפעם הראשונה שחיפה מנצחת את נתניה בשלושה משחקי ליגה בעונה אחת ונרשמה רק עונה אחת נוספת בה ההישג שוחזר. כן, גם כאן דראפיץ' נכח. הפעם בעונת 2005/06 כאשר שימש עוזר מאמן לרוני לוי שהשלים שלוש אליפויות רצופות. בעונה זו הירוקים ניצחו פעם אחת בנתניה ופעמיים בבית באותה תוצאה 1:2.
 
עם ממוצע של כמעט שלושה שערים למשחק, כאשר חיפה כבשה עד היום 195 שערים לרשת נתניה וספגה ממנה 147, לא נרשמו עד כה מלכי שערים בולטים במיוחד. אצל נתניה בלט מעל כולם מוטל'ה שפיגלר עם 12 שערים ו"שיא" זה לא נשבר מזה עשרות שנים. הקרובים אליו הם זאהי ארמלי, שכבש עשרה שערים ו-וויאם עמאשה, לזכותו תשעה שערי ליגה מול נתניה. כבר בהופעת הבכורה שלו במשחק החוץ בנתניה (2011) הרשית ארבע פעמים ונכנס לספר ההיסטוריה של מכבי חיפה בהבקיעו רביעייה בהופעת הבכורה במדים הירוקים. עמאשה הוסיף שלישייה מול נתניה במחצית אחת (דצמבר 2014). 

כאמור, עד היום השתיים נפגשו 120 פעמים כשחיפה נהנית מיתרון ברור במספר הניצחונות (57) לעומת נתניה (36) ועוד 27 משחקים לא הוכרעו. רק 10 פעמים של 0:0 וזאת תוצאה של המשחק ההתקפי ששני המועדונים גדלו על המסורת הזאת.