היסטוריה לפני הפועל חדרה
EN threads facebook youtube instagram tiktok
היסטוריה לפני הפועל חדרה
מאת: יצחק הברמן, האתר הרשמי , |  שישי , 14/02/2020

היסטוריה לפני הפועל חדרה

בועטי הפנדלים שהרבו להחמיץ, משחקי העבר בין מכבי ליריבה מצפון השרון, סיפורים מפעם על החלפות שחקנים ועוד. היסטוריון המועדון איציק הברמן לוקח אתכם למסע בזמן

בוידאו: תקציר הניצחון על הפועל חדרה מהעונה שעברה

 
צ'יירון שרי  לא הצליח להכניע בפעם השנייה את איתמר ניצן מירושלים, כפי שעשה במשחק הראשון. אפשר וניצן זכר את הבעיטה ההיא וזינק לפינה הנכונה. אלה טיבן של בעיטות מהנקודה הלבנה. שרי אינו בודד במערכה. טובי הבועטים במכבי חיפה נכשלו ברגעי האמת. הטוב מכולם, קשר שנות החמישים ותחילת שנות השישים, זכריה בן-צבי בעט 36 פעמים בכל המסגרות ונכשל חמש פעמים. סגנו, ציון מרילי, מהשגרירים של מכבי חיפה הנוכחית, ניצב 34 פעמים מול שוערי היריבות ודייק ב-25 מהן. תשע נעצרו, פעם אחת מול בית"ר ירושלים במשחק שהסתיים בתיקו (1:1). גם ואליד בדיר החטיא מול בית"ר ורנאטו הברזילאי הלך בדרכו וגם הוא לא כבש בהפסד לקבוצת המנורה (1:0).

הלאה. יניב קטן החטיא 19 מתוך 30 הבעיטות שנשרקו לזכות מכבי. אלון (האווירון) מזרחי כבש אף הוא מספר דומה והחמיץ ארבע פעמים. ראובן עטר, מגדולי הבועטים החטיא שבע בעיטות מתוך 22 שניתנו לו ואבישי ז'אנו, ה"מומחה" של שנות התשעים לא הצליח ב-4 מתוך 20 הבעיטות. מומחה אחר, יואב לוי, כוכב שנות השבעים בעט 13 פעמים והחטיא 4 מהן. ברוך ממן עם 6 מ-9 ואלירן עטר, השבוע בירושלים, מחזיק בשמונים אחוזי הצלחה בלבד במדים הירוקים (8 מ-10).

הזרים המדייקים ביותר היו ננאד פראליה (5 מ-5), רובן ראיוס (11 מ-12), יעקובו איגביני (7 מ-8) וסרגיי קנדאורוב (17 מ-20). גם לעוזר המאמן, גל אלברמן, שנאלץ לפרוש ממכבי עקב פציעה מאזן מושלם כשחקן (3 מ-3). מבין הישראלים היה זה החלוץ וויאם עמאשה (7 מ-7) אבל מה עם צמד הכוכבים, אייל ברקוביץ ויוסי בניון כששיחקו במכבי? כאילו תיאמו ביניהם. אפס משניים (הראשון) ושלושה ניסיונות.

בסך הכול עד היום, מקום המדינה, 155 שחקנים ניגשו בחיל ורעדה לנקודה הגורלית - 176 בעיטות הוחטאו. בעיקר כאבו ההחמצות במשחקי גמר הגביע. שלוש פעמים השיירה הירוקה שבה צפונה מאוכזבת.


עכשיו הפועל חדרה בפתח. מכבי חיפה כבר הבטיחה את השתתפותה במשחקי הפלייאוף העליון וניצחון על האורחת יבטיח לה גם את המקום השני לפני משחקי ההכרעה. ההיסטוריה מול חדרה המפתיעה, המחפשת גם היא הופעה שנייה ברציפות במשחקי הבית העליון, קצרה. בסך הכול 21 משחקי ליגה בשתי הליגות הבכירות, מתוכם 14 ניצחונות "ירוקים" לעומת 4 לחדרה ו-3 תוצאות תיקו. הפרש השערים 14-33 לזכות מכבי חיפה אינו מלמד על ניצחונות חיפאים ברורים.
זווית שונה למשחק הזה, שלא השתנה מהסיבוב הראשון (0:3 לחיפה), שיתופם של שניים משחקני חיפה בהרכב החדרתי, המגן השמאלי יהב גורפינקל והקשר מוחמד אבו-פאני. מאז יוני 1940 עת נערך משחק הליגה הראשון בין השתיים בליגה ב' (אז ליגת המשנה), דרכם של שחקנים ממכבי לחדרה הייתה חד סטרית. מצפון לדרום.

ולא ששחקנים מחדרה סרבו להגיע למועדון הירוק. לא אפשרו להם. והיו שם כמה בולטים דוגמת "שולם" שוורץ ושמואל יעקובובסקי שמרכז "הפועל" הטיל וטו על העברתם למכבי חיפה והם נאלצו לשנות מסלול ולעבור להפועל חיפה.
בזמנו, מכבי רצתה את השוער חיים לוין והבלם אורי ויינברג. למזלה, לוין היה שחקן חופשי שהגיע מהפועל פתח תקווה וכפר סבא, כך שרצונו הפך לכבודו. שלוש שנים ניצב בין קורות שער חיפה עד שחשקו בו ממכבי תל אביב, אימפריה בשנות השישים. חיפה לא רצתה לשחררו, תל אביב התעקשה. בצר לה, אחרי משחק בינלאומי לילי, חבר הנהלה תל אביבי פנה לעמיתו החיפאי ולחש לו שללוין יש בעיית ראייה בלילה. לא היו משחקי ליגה בלילות אבל ה"לחישה" עשתה את שלה. לוין שוחרר והפך לאחד משני השוערים הטובים בישראל. אפילו זומן לנבחרת ישראל.


השני שחיפה מאוד רצתה ונותרה עם הרצון, בלם חדרה אורי ויינברג. שוב, מרכזי הספורט הטילו וטו והבלם המצטיין נרכש על ידי הפועל ירושלים וממנה הגיע להפועל חיפה. ב-1966 נדמה היה שסוף-סוף ויינברג ינחת במכבי. הסתכסך עם מאמנו בהפועל, זו כבר הבינה שאיבדה אותו אבל באותם ימים קשה היה להעביר שחקנים מהפועל למכבי ולהפך.

פסק זמן. היחיד שהצליח לשבור את ה"מצור" היה ציון מרילי, מגן הפועל ירושלים בתחילת שנות השמונים. במכבי חיפה שמו עין על יכולתו, הכדורגלן המצוין הסכים להעתיק את מקום מגוריו אבל לחץ חזק של מרכז "הפועל" לא אפשר לו לקבל את השחרור. שם ביקשו להעבירו להפועל תל אביב. מרילי התעקש לעבור לחיפה והזהיר שאם מבוקשו לא יינתן לו, יישב ביציע ולא ישחק. לא חלף זמן רב ומרילי שבר את רוח המתנגדים והפך לשחקן מכבי חיפה ויחד עם זאהי ארמלי, ממניחי היסוד לאימפריה ירוקה מאז 1984.


לא רק את השוער חיים לוין מכבי רצתה. כאשר האחרון עזב, נחה עינה על שוער חדרתי אחר, שהספיק בינתיים לעזוב אותה, יואל שוהם. אביו, מקס שטיינהרט, שיחק במכבי חיפה בתחילת שנות הארבעים ואף כבש את שער הכבוד לזכותה בגמר גביע המדינה מול בית"ר תל אביב. טבעי היה שהבן, כיום בן 75, ירצה ללכת בעקבות אביו. את הסיפור מדוע נחת בהפועל תל אביב ולא בחיפה, אתם כבר מכירים.

ושוהם זה, דווקא מול מכבי חיפה, בהופעה הרואית (1963) היה לשוער הראשון שקיבל את הציון 10 במשחק בו הפועל תל אביב ניצחה בבלומפילד 0:3 כאשר חיפה תקפה לאורך כל המשחק ולא הצליחה להכניעו. קשה מאוד היה להבקיע מולו, גם כששיחק במכבי פתח תקווה, הפועל תל אביב, הפועל חיפה, הפועל כפר סבא ובני יהודה- במקרה הטוב ספג משחקני מכבי שער בודד למשחק.


וזה מה שקרה לשוהם כאשר מכבי הצליחה לגרום לכך שיתייצב בשערה במשחק בינלאומי מול אברטון האנגלית, קבוצת צמרת במאי 1966. שוב שוהם התעלה לרמה גבוהה, האנגלים התקשו להבקיע מולו, בתוספת למשחק מעולה של חיפה, ורק בדקה ה-77 נכבש שערו מקרוב. הציון 8 ביטא חלק מכישרונו.

הנה כי כן, חלופת שחקנים דרמטית לא הייתה בין שני המועדונים. חיפה הסתפקה ברצון להביא בודדים, חדרה שאלה את אלה שחיפה רצתה לשחרר. אחרי ההפסד בירושלים, מכבי רוצה להשוות את מאזן הניצחונות בבית לזה שבחוץ (7:8). עוד לפני תחילת משחקי הפלייאוף העליון.