נא להכיר: שריף טירספול
EN threads facebook youtube instagram tiktok
נא להכיר: שריף טירספול
רביעי , 26/07/2023

נא להכיר: שריף טירספול

עם מאמן שגדל אצל אריגו סאקי ומרצ'לו ליפי ועם הרכב שכולו זרים, מלבד מולדבי אחד שהוא בכלל ברזילאי, הקבוצה שחזרה לשחק בביתה רוצה שלב בתים. צילום: שריף טירספול, האתר הרשמי

היריבה של מכבי הערב, שריף טירספול, מוגדרת בפי כל כ"מועדון מיוחד". אז מה עושה אותו לכזה? הנה כמה פרטים מעניינים אודותיו.

 

שולטים בליגה, מתרכזים באירופה

שריף זכתה ב-21 מתוך 23 האליפויות האחרונות במולדובה מאז 2001. אחרי שנוסדה רק ב-1997, השתלטה באופן אבסולוטי על התחרות המקומית, ולכן מרכזת את כל המאמצים האמיתיים בזירה האירופית. את ההצלחות הבולטות ביותר היא ליקטה בשנתיים האחרונות. בעונת 2021/22, העפילה שריף בפעם הראשונה בתולדותיה לשלב הבתים בליגת האלופות, שם גברה 1:2 על ריאל מדריד בסנטיאגו ברנבאו. בעונת 2022/23, היא סיימה שלישית בשלב הבתים בליגה האירופית, והמשיכה לקונפרנס ליג – שם ניצחה את פרטיזן בלגרד ועלתה לשלב 32 האחרונות. המטרה המוצהרת שלה העונה היא להעפיל שוב לשלב הבתים בצ'מפיונס ליג.

 

חוזרים הביתה

בעונה שעברה, בצל הפלישה הרוסית לאוקראינה, החליטה אופ"א למנוע משריף לארח את המשחקים במסגרות האירופיות באצטדיון הביתי בטירספול, והעבירה אותם לאצטדיון זימברו בקישינב. מבחינת האוהדים, מדובר מעשית במעבר למדינה אחרת, כי טירספול היא בירת חבל טרנסניסטריה הפרו-רוסי, שלא רואה את עצמו כחלק ממולדובה. העונה, למרות שהמלחמה בין רוסיה לאוקראינה נמשכת, מאפשרת אופ"א לשריף לחזור לטירספול, והיא כבר ניצחה שם את פארול קונסטנצה הרומנית, במשחק הגומלין בסיבוב המוקדמות הראשון. תמיכת האוהדים חזקה הרבה יותר באצטדיון שנחשב לאחד האתרים המודרניים ביותר בטרנסניסטריה, ולכן הביקור בו מאתגר יותר.

 

המאמן למד מאריגו סאקי

רוברטו בורדין, מאמנה האיטלקי של שריף שחזר השנה לקדנציה שניה במועדון, הוא תלמידו של אריגו סאקי. בעונת 1985/86, בהיותו שחקן צעיר, הוא סייע לפארמה לסיים במקום הראשון בליגה השלישית באיטליה – ומאמנו היה סאקי שלא היה מוכר אז בארץ המגף. הוא הגיע למילאן רק ב-1987 בדרך לתהילה, אבל בורדין למד ממנו רבות עוד כאשר השניים לא היו שמות מוכרים כלל. בהמשך, כאשר שיחק בנאפולי, עבד בורדין גם בהדרכתו של מרצ'לו ליפי הצעיר, לימים מאמן יובנטוס ונבחרת איטליה שזכה באליפות העולם ב-2006. לשריף הגיע בורדין ב-2016 כתוצאה מפיטוריו של המאמן הקודם, בעקבות הפסד להפועל באר שבע במוקדמות הליגה האירופית, וזכה בשתי אליפויות ובגביע. ב-2017 הוא הצעיד את הקבוצה לשלב הבתים בליגה האירופית בזכות ניצחון על לגיה ורשה במוקדמות, והשיג תוצאות מכובדות מאוד כולל ניצחון חוץ על לוקומוטיב מוסקבה. שובו עורר אופטימיות גדולה בקרב האוהדים המקומיים.

 

המולדבי היחיד בהרכב – ברזילאי

נכון לעכשיו, אין מולדבים בהרכב הפותח של שריף, פרט לחלוץ המתאזרח הנריקה לובאנור. הברזילאי הגיע לקדנציה ראשונה במועדון ב-2011, ובחלוף שנתיים קיבל אזרחות מולדבית על מנת שיוכל לייצג את הנבחרת, במדיה כבש פעמיים ב-4 הופעות. הוא לא זומן מאז 2014, אז עזב את טרנסניסטריה לטובת שהות ארוכה באיחוד האמירויות, אבל חזר לקדנציה שניה בשריף ב-2021. כעת, בתום הופעות בברזיל במדי קרוזיירו וסיארה, הוא שב לטירספול בפעם השלישית. בגיל 33, לובאנור כבר לא צפוי לשחק שוב בנבחרת, אבל הוא התקבל בזרועות פתוחות ביציעים ונחשב לכוכב המרכזי בסגל הנוכחי.

 

השוער – כוכב נבחרת אוקראינה לשעבר

השם הבולט ביותר בסגל שריף הוא השוער מקסים קובאל, שנחשב בזמנו לכוכב עולה בשמי הכדורגל האוקראיני. הוא פרץ לתודעה בדינמו קייב בתחילת העשור הקודם, התחרה על האפודה הראשונה עם אולכסנדר שובקובסקי הוותיק, והיה שוער המשנה בסגל האוקראיני לאליפות אירופה הביתית ב-2012. מאז הוא הצליח פחות, אבל השאיפה במדי שריף היא לחזור לשלב הבתים בליגת האלופות לראשונה מאז 2012.