נא להכיר: הקבוצות בבית האירופי וסדר המשחקים
EN threads facebook youtube instagram tiktok
נא להכיר: הקבוצות בבית האירופי וסדר המשחקים
שישי , 01/09/2023

נא להכיר: הקבוצות בבית האירופי וסדר המשחקים

לאחר ההגרלה שנערכה ביום שישי והועידה למכבי את ויאריאל, ראן ופנאתנייקוס, קבלו היכרות עם היריבות של מכבי בבית הליגה האירופית ומתי בדיוק נפגוש כל אחת מהיריבות בבית ובחוץ?

ויאריאל

מכונה הצוללת הצהובה. קבוצה מהפרבר של ולנסיה, שמשתתפת באופן קבוע במפעלים האירופיים. בעונת 2021/22 היא העפילה לחצי גמר ליגת האלופות, אחרי ניצחון על באיירן מינכן ברבע הגמר. בעונה שעברה הודחה במפתיע בשלב 32 האחרונות בקונפרנס ליג על ידי אנדרלכט, בשורותיה שיחק ליאור רפאלוב – אחרי שהתמודדה מול הפועל באר שבע בשלב הבתים. כמו כן, היא התמודדה מול מכבי תל אביב בשלב הבתים בליגה האירופית ב-2017 וב-2020, אולם אנחנו נפגוש אותה לראשונה בהיסטוריה.

את הקבוצה מאמן קיקה סטיין, שהדריך בעבר את ברצלונה ונחשב לבעל סגנון התקפי מובהק. הכוכב הבולט הוא ג'רארד מורנו, חלוץ סגל נבחרת ספרד, שמדורג ככובש המצטיין בתולדות הקבוצה בכל המסגרות, ורחוק שני שערים בלבד משבירת שיא המועדון במפעלים האירופיים, אשר שייך לג'וזפה רוסי האיטלקי (21 שערים). את הקישור מנהיג דני פארחו בן ה-34, הקפטן הוא הבלם ראול אלביול בן ה-37, שזכה עם ספרד במונדיאל 2010 וביורו 2012. כמו כן, משחק לצידו בהגנה אלוף העולם המכהן חואן פויט הארגנטיני, שקיבל את מדליית הזהב במונדיאל האחרון. השחקן הצעיר הבולט הוא אלכס באנה, קשר בן 22 שזומן היום לראשונה בחייו לסגל נבחרת ספרד.

ויאריאל סיימה את העונה שעברה במקום החמישי, והעפילה לשלב הבתים בליגה האירופית אוטומטית, ללא צורך במוקדמות. את העונה היא פתחה עם 3 נקודות מ-3 המחזורים הראשונים, והפסידה בשבוע שעבר באופן דרמטי לברצלונה, 4:3 וביום שישי הפסידה לקאדיז בחוץ (3:1). מטרתה המוצהרת היא להעפיל לליגת האלופות בעונה הבאה, דרך הליגה הספרדית או באמצעות הזכייה בליגה האירופית. הקבוצה מקיימת את משחקיה הביתיים באצטדיון קראמיקה, שעבר שדרוג משמעותי לאחרונה ומכיל 23 אלף מקומות – כמחצית מאוכלוסיית העיר ויאריאל כולה.

 

ראן

הקבוצה מחבל ברטאן בצפון מערב צרפת, היא כוח עולה בכדורגל האירופי. ראן משתתפת באופן קבוע במפעלים האירופיים בשנים האחרונות ושיחקה בשלב הבתים בליגת האלופות ב-2020. בעונה שעברה היא הודחה במוקדמות קונפרנס ליג בידי שחטאר דונייצק, אבל הפעם העפילה ישירות לשלב הבתים בליגה האירופית אחרי שסיימה במקום הרביעי בליגה הצרפתית, עם 69 שערי זכות ב-38 מחזורים – המאזן השלישי בטיבו.

את האדומים-שחורים מדריך מאז 2021 ברונו ז'נסיו, מאמן ליון לשעבר, שדוגל בסגנון התקפי ונחשב לאיש מקצוע שמתמחה בטיפוח כישרונות צעירים. אחד מהם היה ז'רמי דוקו, הקיצוני הבלגי שנמכר השבוע למנצ'סטר סיטי תמורת שיא מועדון של 55 מיליון יורו. גם הקשר הקרואטי לוברו מאייר, נמכר לוולפסבורג תמורת 30 מיליון יורו, אבל הקבוצה גם חיזקה את הסגל בהחתמות משמעותיות, ובראשם עושה המשחק השווייצרי פביאן רידר, שהתמודד מולנו במדי יאנג בויז בפלייאוף ההעפלה לליגת האלופות ועבר מיד אחרי משחק הגומלין תמורת 15 מיליון יורו. הקשר היצירתי אנסו לה פה הגיע מלוריין תמורת 20 מיליון יורו, והקשר ההתקפי לודוביק בלאס הוחתם מנאנט תמורת 15 מיליון יורו. כמו כן, הצטרף לקבוצה הקשר האחורי הסרבי בן ה-35 נמאניה מאטיץ', ששיחק בעבר בצ'לסי, מנצ'סטר יונייטד ורומא.

הקבוצה מארחת את משחקיה באיצטדיון הנקרא רואזון פארק, המכיל כ-30 אלף מקומות. את העונה הנוכחית היא החלה עם 6 נקודות מ-4 המחזורים הראשונים, בהם הספיקה לכבוש 8 שערים.

 

פנאתינייקוס

מועדון הפאר מאתונה, שלזכותו 20 אליפויות יוון, 19 זכיות בגביע היווני, ועבר עשיר מאוד במפעלים האירופיים, כולל העפלה לגמר גביע האלופות ב-1971 עם המאמן פרנץ פושקאש, בו היא הפסידה 2:0 לאיאקס של יוהאן קרויף. לאחרונה, חוותה הקבוצה משבר משמעותי, אבל השתקמה ממנו, והעונה היא חוזרת לאירופה לראשונה מאז 2017. את העונה שעברה היא סיימה במקום השני בליגה היוונית, אחרי מאבק על תואר האליפות מול אא"ק אתונה, ולפיכך שובצה במוקדמות ליגת האלופות. אחרי ניצחונות על דניפרו-1 האוקראינית ומארסיי הצרפתית, היא הפסידה בשלב הפלייאוף לבראגה הפורטוגלית, ונשרה לשלב הבתים בליגה האירופית.

את הקבוצה מאמן איבן יובאנוביץ' הסרבי, שהתפרסם במיוחד כאשר עלה עם אפואל ניקוסיה הקפריסאית לשלב הבתים בליגת האלופות ב-2009. הכוכב הבולט בסגל הוא הקיצוני הברזילאי ברנארד, לשעבר בשחטאר דונייצק ובאברטון, ששיחק במדי נבחרתו במונדיאל הביתי ב-2014 ופתח בהרכב בתבוסה 7:1 לגרמניה בחצי הגמר. הקשר ההולנדי טוני וילהנה הוא הרכש המשמעותי ביותר שלה קיץ, אחרי שהוחתם מאספניול תמורת 3 מיליון יורו. הבלם הקרואטי טין ידבאי, שהיה בסגל סגנית אלופת העולם במונדיאל 2018, הגיע בהשאלה מלוקומוטיב מוסקבה.

פנאתינייקוס מזוהה עם צבעי ירוק-לבן שלנו, ומכונה בדרך כלל הירוקים. היא מקיימת את משחקי הבית באיצטדיון אפוסטולוס ניקולאידיס המיושן, שנמצא בלב אתונה, מכיל 16 אלף צופים וידוע באווירה לוהטת במיוחד במשחקי הבית בזכות קהל ססגוני ותובעני.