נא להכיר: ראן
EN threads facebook youtube instagram tiktok
נא להכיר: ראן
רביעי , 20/09/2023

נא להכיר: ראן

ההיסטוריה הלא מפוארת, ההווה הקטלני, המכירות האדירות של שחקנים בקיץ והסגל החזק שנבנה שם. היריבה של מכבי מחר מציגה קבוצה שאפתנית שמחפשת להגיע הכי גבוה שאפשר. צילום: האתר הרשמי של ראן

מכבי תפתח מחר את של  הבתים של הליגה האירופית בצרפת מול סטאד ראן. בואו נכיר את היריבה הראשונה שלנו לעומק.

 

התקופה הטובה בתולדות המועדון

בשנים האחרונות, חווה ראן את התקופה הטובה ביותר בהיסטוריה שלה, והפכה לכוח משמעותי בכדורגל הצרפתי והאירופי. מדובר במועדון צנוע יחסית מבחינה היסטורית. אין לה אליפויות מאז היוסדה ב-1901, ולאורך עשורים ארוכים היא בילתה בצילה של היריבה האזורית הגדולה והמושבעת שלה, נאנט.

לקנריות של נאנט 8 אליפויות צרפת, והן הכתיבו את סדר היום בצרפת מבחינה סגנונית בשנות ה-70 וה-80, בעוד ראן לא היתה רלוונטית והסתפקה בשתי זכיות מפתיעות בגביע הצרפתי ב-1965 וב-1971, בעקבותיהן השתתפה פעמיים בגביע המחזיקות.

המצב השתנה באופן מהותי במילניום הנוכחי, במהלכו איבדה נאנט את היוקרה, וראן תפסה בהדרגה את מקומה כמועדון המוביל באזור.

האדומים-שחורים מדורגים באופן קבוע בצמרת הליגה הצרפתית, זכו ב-2019 בגביע הצרפתי, והעונה משתתפים בפעם השישית ברציפות בשלב הבתים בזירה האירופית. ב-2020 הם אף העפילו בפעם היחידה בתולדותיהם לשלב הבתים בליגת האלופות, אם כי הדבר הושג בעיקר בזכות המזל – הליגה הצרפתית הופסקה במרץ 2020 בגלל הקורונה, ולא חודשה. הטבלה הוקפאה, וראן שהקדימה באופן מקרי במקום השלישי את ליל בנקודה אחת, קיבלה את הכרטיס לצ'מפיונס ליג.

ההרפתקה הזו הסתיימה במקום האחרון עם נקודה אחת, אבל בשני הקמפיינים האחרונים באירופה אין לראן הפסדים כלל בשלב הבתים. היא עלתה לשמינית גמר קונפרנס ליג בעונת 2021/22, ולשלב הפלייאוף בליגה האירופית בעונה שעברה. בעונה הנוכחית, המטרות שאפתניות: להעפיל גבוה ככל הניתן בליגה האירופית, וגם להיאבק על הכרטיס לליגת האלופות במסגרת הליגה הצרפתית.

 

אקדמיה מפוארת

לנסיקה של ראן תורמת מאוד האקדמיה האיכותית שהוקמה במתכונתה הנוכחית בשנת 2000, והוכרה על ידי ההתאחדות הצרפתית כטובה ביותר במדינה ב-2010. הכוכב הגדול הראשון שצמח בה היה יואן גורקוף שעבר ב-2006 למילאן ונחשב בזמנו ליורשו המיועד של זינדין זידאן, אך לא עמד בציפיות. בין הבוגרים המצטיינים האחרונים של האקדמיה חשוב להזכיר את עוסמאן דמבלה, ששיחק בברצלונה לפני המעבר לפריז סן ז'רמן הקיץ, ואת אדוארדו קמאבינגה שמשחק כיום בריאל מדריד. הקשר לסלי אוגוצ'וקוו נמכר הקיץ לצ'לסי תמורת 27 מיליון יורו. החניך הבולט שעדיין משתייך לסגל הקבוצה הנוכחי הוא הקשר ההתקפי בן ה-18 דיזירה דואה, אשר תפס מקום קבוע כבר בעונה שעברה, והיה שותף לזכייה של צרפת באליפות באליפות העולם עד גיל 17 ב-2022, עם חולצה מספר 10.

 

רכישות שאפתניות

בשנים האחרונות, מוכרת ראן שחקנים תמורת מחירים גבוהים. הקיץ ההכנסות היו גבוהות במיוחד. בנוסף לאוגצ'וקוו, נמכר הקשר הקרואטי לוברו מאייר לוולפסבורג תמורת 30 מיליון יורו, ובשלהי אוגוסט בוצעה העסקה הגבוהה כאשר שלחה את הקיצוני הבלגי ז'רמי דוקו למנצ'סטר סיטי תמורת 55 מיליון יורו. חלק ניכר מהתקבולים הושקעו ברכש איכותי, וראן התחזקה במיוחד במרכז המגרש. אנסו לה פה בן ה-23, שנחשב לכישרון עולה בכדורגל הצרפתי, הוחתם מלוריין תמורת 20 מיליון יורו. לודוביק בלאס, כוכב היריבה נאנט, נרכש תמורת 15 מיליון יורו במהלך שעורר מהומה מקומית. על סף סגירת חלון ההעברות, נרכש גם הכוכב השווייצרי הבולט ביותר, פביאן רידר בן ה-21, מיאנג בויז. רידר שיחק מולנו פעמיים במוקדמות ליגת האלופות, וכעת יפגוש אותנו שוב.

 

תלכיד של צעירים ומנוסים

לצד הכוכבים הצעירים המוכשרים, מציגה ראן גם שחקנים מנוסים מאוד. השוער סטיב מנדנדה, שבילה את רוב הקריירה במארסיי, כבר בן 38, והשתייך לסגל נבחרת צרפת עוד ביורו 2008. הוא מעולם לא היה השוער הראשון של סגנית אלופת העולם, אבל לזכותו לא פחות מ-35 הופעות בינלאומיות. כמו כן, החתימה ראן הקיץ את הקשר הסרבי בן ה-35 נמאניה מאטיץ', אחד השחקנים האהובים ביותר בקריירה של ז'וזה מוריניו, אשר בזכותו כיכב בצ'לסי, במנצ'סטר יונייטד וברומא.