נא להכיר: פיורנטינה
EN threads facebook youtube instagram tiktok
נא להכיר: פיורנטינה
חמישי , 07/03/2024

נא להכיר: פיורנטינה

עבר אירופי מפואר (שכלל לא מעט גמרים וגם גביע אחד בארון), מאמן שנחשב לכוכב עולה, דשדוש במרכז הסרייה א' ושחקנים שהניפו קופה אמריקה וגביע יורו. כל מה שצריך לדעת על פיורנטינה, היריבה של מכבי הערב. צילומים: פיורנטינה האתר הרשמי

מכבי תפגוש הערב את פיורנטינה האיטלקית בשמינית גמר הקונפרנס ליג. קבלו את הפרטים שאתם צריכים לדעת על היריבה הסגולה שלנו מפירנצה, בירת טוסקנה.

 

מסורת אירופית מפוארת

פיורנטינה אמנם לא זכתה בתארים רבים במהלך ההיסטוריה, אבל היא הנציגה האיטלקית הראשונה אי פעם ששיחקה בגמר גביע האלופות. זה קרה בעונה השניה להיווסדו של המפעל, אז התמודדו הסגולים מול ריאל מדריד במשחק שנערך דווקא בבירת ספרד, והפסידו 2:0. בחלוף 4 שנים, ב-1961, עשתה פיורנטינה היסטוריה כקבוצה האיטלקית הראשונה שזכתה בתואר אירופי. זה קרה במהדורה הראשונה של גביע המחזיקות, אז גברו הסגולים על ריינג'רס הסקוטית בגמר הכפול. קורט האמרין, הכוכב השבדי האגדי, שהיה אולי גדול שחקני פיורנטינה בכל הזמנים, כבש אז את אחד השערים. האמרין הלך לעולמו החודש בגיל 89, והקמפיין הנוכחי של הקבוצה בקונפרנס ליג יוקדש מעתה לזכרו.

מאז, השאיפה היא לשחזר את הזכייה באירופה, אך בינתיים זה לא קרה, למרות 3 העפלות לגמר בדורות שונים לגמרי. ב-1962, לא הצליחו הסגולים להגן על התואר באחד הגמרים המוזרים ביותר אי פעם. המשחק המקורי מול אתלטיקו מדריד הסתיים בתיקו 1:1 במאי בגלאזגו, והמשחק החוזר התקיים שלושה חודשים מאוחר יותר בשטוטגרט, אז ניצחו הספרדים 0:3. ב-1990, עלתה פיורנטינה לגמר גביע אופ"א מול יובנטוס, כאשר רוברטו באג'יו שיחק במדיה. היא הפסידה לגברת הזקנה, ומיד לאחר מכן נמכר באג'יו ליובה, בצעד שגרם למחאות ענק בפירנצה.

לבסוף, בעונה שעברה העפילה פיורנטינה לגמר קונפרנס ליג נגד ווסטהאם, ונחלה הפסד דרמטי 2:1 בגלל שער שספגה בדקה ה-90. המטרה המוצהרת שלה העונה היא לתקן ולזכות בתואר, אבל אנחנו נעשה הכל בכדי לעצור אותה כבר בשמינית הגמר.

רוברטו באג'יו בפיורנטינה

צילום: עמוד הפייסבוק של השחקן

 

מאמן פופולרי שנחשב לכוכב עולה

וינצ'נצו איטליאנו הוא דמות פופולרית מאוד בפירנצה, ומשלים עונה שלישית על הקווים של פיורנטינה. הוא מונה ב-2021 אחרי קדנציה נפלאה בספציה, איתה הצליח לעלות לליגה הראשונה ולשרוד בה. בהדרכתו, סיימה פיורנטינה במקום השביעי ב-2022 ובמקום השמיני ב-2023. העונה קיוותה הקבוצה להיאבק על כרטיס לליגת האלופות, אך נקלעה למשבר בתחילת השנה הנוכחית, עם שני ניצחונות בתשעת מחזורי הליגה האחרונים, והיא שוב מדורגת במקום השמיני. כתוצאה מכך, עולה עוד יותר החשיבות של הצלחה בקונפרנס ליג, והקבוצה עשויה להשקיע את מירב המאמצים במפעל. מעמדו של המאמן איתן למרות האכזבות האחרונות, וההנהלה מעוניינת לשמור עליו, בצל שמועות שקישרו אותו בתדירות גבוהה למעבר אפשרי ליובנטוס.

 

אלוף אירופה ושני אלופי דרום אמריקה בסגל

הכוכב המרכזי של פיורנטינה הוא החלוץ הארגנטיני ניקולאס גונסאלס, שכבש 10 שערים בכל המסגרות העונה. הוא אמנם לא נכלל בסגל אלופת העולם במונדיאל האחרון, אבל נטל חלק מרכזי בזכיית אלביסלסטה בקופה אמריקה ב-2021. אלוף נוסף שמככב בשורות הסגולים הוא ארתור, הקשר הברזילאי ששיחק בעבר בברצלונה ומושאל כיום לפיורנטינה מיובנטוס. הוא נחשב עד לא מכבר להבטחה גדולה בכדורגל הברזילאי, והיה בהרכב סלסאו בדרך לזכייה בקופה אמריקה ב-2019.

בינואר הצטרף אליהם בהשאלה מרומא החלוץ אנדראה בלוטי, שהיה בסגל איטליה כשהיא זכתה ביורו 2020. הוא דייק בבעיטה שלו בדו קרב הפנדלים מול ספרד בחצי הגמר, אבל החמיץ בדו קרב הפנדלים בגמר מול אנגליה – מידע שעשוי להיות מעניין אם המפגשים שלנו מול פיורנטינה יוכרעו בפנדלים.

 

אצטדיון עתיק שעבר שיפוץ

אצטדיון ארטמיו פראנקי, שנקרא על שם נשיא אופ"א לשעבר, הוקם עוד ב-1931 ואירח את המשחקים במונדיאל 1934, בו זכתה איטליה. הוא עבר שיפוץ נרחב לקראת אירוח 4 משחקים במונדיאל 1990, כולל המפגש בין ארגנטינה ליוגוסלביה ברבע הגמר, בו כיכב לראשונה השוער סרחיו גויקוצ'אה בדו קרב פנדלים. שיפוץ יסודי נוסף בוצע ב-2013, והאצטדיון נוח כיום על אף היותו קצת מיושן. זו תהיה חוויה בלתי רגילה לשחק בו, הן עבור השחקנים והן עבור האוהדים שיתמכו בנו בטוסקנה.