לקראת סכנין: משחקי העבר
EN threads facebook youtube instagram tiktok
לקראת סכנין: משחקי העבר
מאת: יצחק הברמן , |  שני , 03/12/2018

לקראת סכנין: משחקי העבר

מחר (שלישי, 20:00) הקבוצה תתארח בסכנין וההיסטוריון של הקבוצה, יצחק הברמן, מביא את היסטוריית המפגשים בין המועדונים.

 
איך יוצאים מהדרבי המאכזב ? התרופה בדרך כלל נמצאת במשחק שלאחר מכן. היא אינה מבטיחה תרופת פלא, תקווה כן. כך לפחות קרה בשלוש הפעמים הקודמות בשנתיים האחרונות בהן הפועל חיפה ניצחה בדרבי. אשתקד שתי תוצאות תיקו מול הפועל אשקלון, בעונה לפני כן, ניצחון בכפר סבא 0:2.



מילה אחרונה על הדרבי, ליתר דיוק הפנדל המוחמץ. השופט אלון יפת ששפט את מכבי חיפה הכי הרבה פעמים בקריירה שלו (81 משחקי ליגה) הורה בשבת על הנקודה הלבנה בפעם העשירית ( 11 פעמים נגדה) ועבור ניקיטה רוקאביצה זה היה הפנדל העשירי במדי מכבי חיפה. כבש שבעה והחטיא שלושה, שניים נגד הפועל חיפה. רק ריביירו רנאטו הברזילאי (זה שכבש צמד שערים בגמר גביע הטוטו בו חיפה ניצחה 0:2 את ...בני סכנין) החטיא כשאלון יפת שרק לזכות הירוקים.
הפעם ממתינה לחיפה בני סכנין וגם לה מאמן חדש, עמיר תורג'מן, ששיחק במדי מכבי חיפה במהלך חמישה חודשים כאשר...אלי גוטמן אימן את הפועל חיפה וויתר עליו ועל ראובן עטר. הפעם מאבק מוחות ראש בראש.

מפגשים בין מכבי חיפה לבני סכנין כבר הפכו זה מכבר למעין "פגישה משפחתית". הכול בזכות מעברים חופשיים בין שחקני סגל משתי הקבוצות ואזכיר על קצה המזלג את דקל קינן, ליאוניד קרופניק, ג'ואל דמאו, איציק כהן , החלוץ רפי כהן ואחרים.

אין קבוצה בליגה העליונה ששיתפה יותר שחקנים מהמגזר מאשר מכבי חיפה. מדובר בכלל ועל אחת כמה וכמה כשהשתיים שיחקו זו מול זו בליגת העל מאז שסכנין העפילה אליה ב-2003. ולא סתם שחקנים, גם כאלה ששיחקו ומשחקים כיום אפילו באירופה.

הצצה קלה לרשימת השחקנים שגדלו במחלקת הנוער של ה"ירוקים" מגלה את טאלב טוואטחה, מוחמד גדיר, בירם כיאל שהתמודדו קודם מול בני סכנין ואחר כך יצאו לאירופה. טוואטחה בגרמניה, כיאל בסקוטלנד וכיום בברייטון האנגלית מהפרמייר-ליג. גדיר ששיחק בבלגיה ושב ארצה לשחק בבאר שבע וביום שלישי יפגוש פנים אל פנים את קבוצת נעוריו. אליהם אפשר להוסיף את נג'ואן גרייב שמכבי העבירה מאחי נצרת ואת ואליד בדיר ששב לחיפה מאנגליה. המכנה המשותף לכולם: כל אחד עזב את חיפה לפחות עם תואר רשמי, אליפות או גביע.



רק שני שחקנים שעברו מצד אחד של המתרס למשנהו לא שיחקו מול קבוצת האם שלהם. החלוץ איסמעיל ריאן שהושאל מחיפה לא הורשה לשחק מולה עקב הסכם מוקדם בעת המעבר. לעומת זאת, כשהיה שייך לחיפה הספיק לשחק מול סכנין. הקשר הבינלאומי עבאס סואן לא יכול היה לשחק מול סכנין במדים הירוקים מסיבה אובייקטיבית: סכנין לא שיחקה באותה עונה בליגת העל.

מלבדם ניתן למצוא רשימה ארוכה מאוד של שחקנים מהמגזר שהופיעו במכבי חיפה בליגה נגד סכנין. בראש וראשונה ארבעה שחקנים הנמנים כיום על סגל סכנין. המגן עלי עותמן, הבלם סארי פאלח, הקשר עטאא ג'אבר והחלוץ המושבת פיראס מוגרבי.

שלושה צעירים נוספים שלא מופיעים כיום בשתי הקבוצות שיחקו בחיפה מול סכנין. אלה הם המגן עבד כעביה והקשר אמג'ד סולימאן המככב כיום במכבי אחי נצרת מהליגה הלאומית והבלם עאיד חבשי שהושאל לשנה לסכנין, חזר לחיפה, הושאל לבני יהודה והקיץ חזר צפונה ותפס את מקומו בחוליית ההגנה שספגה עד כה 15 שערים, הכי הרבה מאז עונת 2006/07 עת ספגה 16 שערים.  הקשר מוחמד אבו-פאני המופיע כיום בהצלחה בהפועל חדרה שיחק מחצית מול סכנין באחד משני המשחקים בהם שותף.



סוגרים את רשימת שחקני חיפה ברשימה המגן איאד אבו-עביד ששיחק בעיר הכרמל עונה אחת והחלוץ וויאם עמאשה שהוא וואליד בדיר הבקיעו שער אחד לרשת סכנין, שניים מתוך רשימה של 27 שחקנים שכבשו מול סכנין.

מנגד, עשרה כדורגלנים ששיחקו בחיפה לבשו את ה"אדום" של סכנין מול חיפה. עלי עותמן, פיראס מוגרבי, סארי פאלח, ג'אבר עטאא, וויאם עמאשה, מוחמד גדיר, מוחמד כליבאת, עבאס סואן ושני יוצאי מחלקת הנוער החיפנית, שניהם מגנים, לואב כיאל (בן דודו של בירם) ואיסלם כנעאן, הישראלי היחיד שהצליח לצאת לשחק באורוגוואי. גם כאן, חלקם של בני המגזר שהבקיע מול חיפה, מצומצם. עבאס סואן עם צמד, מוחמד כליבאת, עלי עותמן ופיראס מוגרבי עם שער.



בסך הכול חיפה וסכנין נפגשו בליגת העל 41 פעמים, חיפה עם יתרון של 19 ניצחונות לעומת 11 הפסדים ועוד כמניין הזה תוצאות תיקו. סכנין ארחה את החיפאים 23 פעמים ועד כמה שאלי גוטמן ושות' לא מצליחים במשחקי הבית, ב"דוחא" ובשאר המגרשים שסכנין הפכה לבית, חיפה ניצחה 9 פעמים, בשבעה משחקים הפסידה וכמות זהה הסתיימה ללא הכרעה.

לפני שתי עונות נרשמה היסטוריה, ולא רק במשחקים ביניהן. סכנין ניצחה את חיפה ארבע פעמים בעונה אחת (!!!), מה שלא הצליחה שום קבוצה אחרת לחולל בליגה מאז ומעולם. הייתה בכך מעין "פעולת תגמול" על קבלת הפנים שחיפה ארגנה לסכנין כאשר זו עלתה לליגת העל לראשונה בתולדותיה. אז (2003) חיפה ניצחה שלוש פעמים בעונה בה החיפאים זכו לבסוף בתואר האליפות (0:1, 0:1, 1:4).  באותה נשימה, למעלה משליש מהמשחקים בין השתיים הסתיימו בתוצאה 0:1- לכאן או לשם. חיפה  (8 פעמים) וסכנין (6).