היסטוריה מול הפועל ב"ש
EN threads facebook youtube instagram tiktok
היסטוריה מול הפועל ב"ש
מאת: יצחק הברמן, האתר הרשמי , |  ראשון , 08/12/2019

היסטוריה מול הפועל ב"ש

שערי בכורה מרגשים, ניצחונות היסטוריים בבירת הנגב ושער גדול של מרקו בלבול. איציק הברמן עם סיפורים, מספרים ונתונים מהעבר הקרוב והרחוק של מכבי חיפה והפועל באר שבע

בוידאו: תקציר הניצחון 0:2 על הפועל ב"ש באצטדיון טרנר בעונה שעברה

 
ניקיטה רוקאביצה, מלך שעריה של מכבי חיפה עד כה, ציין במשחק התיקו מול מ.ס. אשדוד את הופעת ה-100 שלו במדי הקבוצה במשחק ליגה. ניקיטה לא הצליח לכבוש, אך דווקא חבריו, ההולנדי יאניק וילדסחוט והבלם הצעיר עופרי ארד, הבקיעו שערי בכורה. עבור ארד זאת מתנה לכבוד שחרורו מהשרות הצבאי.

רק בעונה אחת נוספת, מיד לאחר הקמת המדינה (49/50) הצליחו שחקנים להבקיע את שעריהם הראשונים בקבוצה. היו אלה מזרחי ואוטו שלפנברג (למרות שהבקיע עוד קודם לכן לפני קום המדינה כשחיפה שיחקה בליגה השנייה. הגיע מאוסטריה ב-1939 ולמעשה בנה את מכבי החדשה שהתפזרה מספר שנים קודם לכן). שני שערים אלה בהפסד 3:2 למכבי נתניה. באותה עונה עוד שלושה שחקנים שהבקיעו לראשונה לזכות מכבי חיפה בניצחון החוץ על מכבי ראשון לציון 1:7. גוזלן (3), יעקב לייבו ומרדכי אלנקווה. פעם שלישית בליגה ההיא, בהפסד 5:4 למכבי פתח תקווה התכבדו בהבקעות דב רסלר, ישעיהו הלד שהגיע מהונגריה ואלטרוביץ.


מאז, קרוב ל-70 שנים לא קרה שצמדי כדורגלנים "ירוקים" יכבשו שער ראשון ועוד פעמיים. עד השנה. במשחק הפתיחה מול הפועל רעננה (3:4) התכבדו יובל אשכנזי ועאיד חבשי במלאכה וכאמור, מול אשדוד שני שחקנים נוספים. אותה אשדוד סיפקה גם תפאורה נפלאה (פברואר 2015), במשחק רדיוס בבלומפילד בו כבשו שלושה שחקנים שהצטרפו בינואר את שערי הבכורה שלהם בירוק. איתי שכטר, מוחמד קמארה ואלירן עטר חגגו ב-0:5 את הפגישות הרשמיות עם רשת היריבה.

ב"פתיחות המחץ" הזכורות יותר, הזכות שמורה לשאול חייק שחגג את הופעת הבכורה שלו עם שלושער לרשת הפועל כפר סבא (1976) וכמובן איך ניתן בכלל להעלות על הדעת פתיחה חלומית יותר מאשר זו של וויאם עמאשה שכבש לפני שמונה שנים (2011/12) ארבעה שערים (!) במשחקו הראשון נגד מכבי נתניה (1:4).


שתי הקבוצות מדורגות במקומות שני-שלישי בליגה ובמפגש ה-100 כל אחת תרצה להוסיף לעצמה ניצחון. עד כה למכבי 43 כאלה, לבאר-שבע 27 ועוד 29 הסתיימו ללא הכרעה. הנתונים מאז שה"אדומים" העפילו לליגה הראשונה ב-1966 והצליחו להפתיע בקריית אליעזר עם ניצחון 1:3 שעורר הדים רבים. עבור מכבי חיפה זה יהיה משחק החוץ מספר 50 מול באר שבע והמאזן ב"טרנר" מלמד שרק היא ומכבי תל אביב הצליחו לנצח פעמיים במבצר הבאר שבעי. מכבי היא היחידה שעשתה זאת פעמיים בעונה אחת, אשתקד.

מעבר לתריסר הניצחונות של מכבי חיפה בבאר שבע (19 הפסדים וח"י תוצאות תיקו), כדאי לשים לנתון הבא שמתחבר היטב לשערי מכבי חיפה בעונה זו, כאשר רבים משעריה נכבשים בדקות הסיום. לא פחות מ- 20% מהשערים במשחקים מול "שועלי הנגב" נכבשו בעשר הדקות האחרונות, כאשר המפגשים נערכו ב"וסרמיל" הישן או ב"טרנר" החדש. והדברים נכונים גם לגבי המארחת.


נתחיל עם הדרמות האמתיות של הדקה בה עופרי ארד הבקיע השבוע. בעונת 83/84 מכבי חיפה נלחמה בעור שיניה על תואר האליפות מול בית"ר ירושלים. הגיעה לבאר שבע, הוליכה 1:2 ואז משום מקום נשרק פנדל לחובתה (89) ורפי אליהו מחק את היתרון. שימו לב למספר הפנדלים שבאר שבע "מקבלת" מול מכבי חיפה בביתה, בדקות הסיום. בנובמבר 1992 חיפה לא הבריקה, בלשון המעטה, ובכל זאת בתום מחצית מאופסת ואחרי 1:1 הגיח האוקראיני גדל הגוף, איבן גצקו ונעץ בדקה ה-90 את שער הניצחון. כמובן שזכות השער הזכור ביותר שמור ליוסי בניון, רגע לפני שנמכר למכבי חיפה. במאי 98' באר שבע נזקקה לניצחון כדי להישאר בליגה. דקה 90: הבלם החיפאי אלירן אלקיים לא חשב שגמר הגביע בפתח והמשחק "פחות חשוב" לקבוצתו. אלקיים הדף כדור בידו ואת הפנדל שבניון עצמו בעט, הצליח ניר דוידוביץ שלנו להדוף. לא מספיק רחוק, כי בניון הסתער וכבש שער ניצחון שלא הספיק להישארות. שניים הפסידו. בניון ובאר שבע ירדו, אלקיים שלנו שהורחק ראה את הגמר מול הפועל ירושלים מהיציע.


ינואר 2015 בסמי עופר: עד דקת הסיום אין רחשים ברשתות שתי הקבוצות. עד שהגיע שעתו של רובן ראיוס שכובש מהנקודה הלבנה. במפגש הבא, כעבור שלושה חודשים בבאר שבע, המקומיים כבר ראו בעיני רוחם שלוש נקודות, משער מוקדם של מאור בוזגלו, לוויאם עמאשה היו תכניות אחרות עם שער השוויון ממש עם הבאזר. ואיך נשכח את המשחק (מאי 2016) שבו הצליח המגן אייל משומר לדחות לבאר שבע את חגיגות האליפות ולהעבירן מ"סמי עופר" לביתם. ממש עם השריקה.

חזרה לדקות הסיום מול באר שבע. ב-1974 מכבי נאבקה על חייה במבצע הישרדות נפלא. לקראת סיום העונה צברה שלושה ניצחונות רצופים והגיעה לבאר שבע כדי לנצח שוב. אפילו הוליכה משער של משה אדלר ולא התרגשה גם כשאברהם נומה המקומי איזן. עד לדקה ה-89. ספגה שער מרגלי אפרים צבי ששם לאל את יכולת ההישרדות שלה.
הזכרנו פנדלים בדקות קריטיות, כאלה נשרקו שבע (!) פעמים לזכות באר שבע בביתה. ולמרות השריקות הללו היו מספיק שחקנים ממכבי חיפה שהבקיעו על סף שריקת הסיום נגד באר שבע. משה אדלר, זאהי ארמלי, ואליד בדיר, אלון תורג'מן, עומר דמארי ושלומי אזולאי הרשיתו בדקות הסיום. היו עוד רבים שהתעלו בעשר הדקות האחרונות וקצרה היריעה מלהביא אותם. לסיום, נתרכז באחד שחסרו לו שניות כדי להיכנס ל"רשימה". מרקו בלבול, מאמן חיפה. בינואר 88' שחרר בעיטה מוצלחת, כשחקן הגנה, וכבש את שער הניצחון בבאר שבע שהייתה, עד אז, אגוז קשה לפיצוח עבור מכבי חיפה. במקרה הזה הדקה ה-79 רלוונטית.