נא להכיר - פנתינאיקוס
EN threads facebook youtube instagram tiktok
נא להכיר - פנתינאיקוס
שלישי , 03/10/2023

נא להכיר - פנתינאיקוס

עם מאמן סרבי שנבחר למאמן השנה ביוון, סגל רב לאומי שכולל ספרדים, איסלנדים ושני כוכבים גדולים מדרום אמריקה, הירוקים מיוון מגיעים כדי לנסות ולהעפיל משלב הבתים. צילום: פנתינאיקוס, האתר הרשמי

לקראת המשחק של מכבי חיפה מול פנתינאיקוס ביום חמישי הקרוב בסמי עופר, בואו ננסה להבין מי הם הירוקים שמגיעים מיוון ולמה יש המכנים אותם "אימפריה"?
 
מעצמה בקנה מידה אירופי
פנתינאיקוס היא שם דבר בכדורגל האירופי – לא פחות. בנוסף ל-20 זכיות באליפות יוון ו-19 הנפות של הגביע היווני, היא מתגאה גם בהישגים משמעותיים ביבשת. מדובר בקבוצה היוונית היחידה שהעפילה לגמר גביע האלופות. 
זה קרה ב-1971, כאשר פרנץ פושקאש, סקורר העבר ההונגרי האגדי, אימן אותה והעניק לה סגנון התקפי מובהק. הוא בא לידי ביטוי בעיקר בחצי הגמר, אז הובסה פנתינאיקוס על ידי הכוכב האדום בלגראד במשחק הראשון, אך הביסה אותה 0:3 בגומלין באתונה ועלתה בזכות שערי החוץ. בגמר, היא פגשה בוומבלי את איאקס של רינוס מיכלס ויוהאן קרויף, ונתנה לה פייט מצוין, אך הפסידה 2:0 בסופו של דבר.
איאקס היתה זו שעצרה את פנתינאיקוס גם במסע הקסום ביותר שלה בעידן המודרני. ב-1996, העפילו היוונים לחצי גמר ליגת האלופות, ניצחו 0:1 באמסטרדם וחלמו על סנסציה עולמית, אבל הפסידו 3:0 בגומלין בגלל צמד של יארי ליטמאנן. במילניום הנוכחי, הגיעה פנתינאיקוס לרבע גמר ליגת האלופות ב-2002, ולרבע גמר גביע אופ"א ב-2003.
 
יוצאת ממשבר מתמשך
במהלך העשור הקודם נקלעה פנתינאיקוס למשבר כלכלי ומקצועי שהעמיק בהדרגה. היא לא זכתה באליפות יוון מאז 2010, ואז הפכה לסוג של קבוצת מרכז טבלה. ההעפלה האחרונה שלה למפעלים האירופיים לפני העונה הנוכחית היתה ב-2017, וגם זה נגמר לא טוב עם הפסד לבילבאו במוקדמות הליגה האירופית. ב-2018 נפלה הקבוצה לשפל חסר תקדים וסיימה את הליגה רק במקום ה-12.
בשנתיים האחרונות חלה התאוששות מרשימה, עם המאמן הסרבי, איבן יובאנוביץ', שנבחר למאמן השנה ביוון ב-2022. הוא הוביל את הירוקים לזכיה בגביע לפני שנה, ובעונה שעברה נאבקה הקבוצה בצמרת על תואר האליפות. את העונה הסדירה היא סיימה במקום הראשון, ובשלב הפלייאוף העליון הסתפקה בסגנות, בפיגור 5 נקודות אחרי אא"ק אתונה – אבל לפני היריבה המושבעת אולימפיאקוס.
המגמה החיובית ממשיכה גם העונה. פנאתינייקוס ניצחה ב-4 מ-6 המחזורים הראשונים בליגה היוונית, ואת ההישג הגדול ביותר רשמה במוקדמות ליגת האלופות על חשבון מארסיי. אחרי ניצחון 0:1 באתונה במשחק הראשון, היא השיגה פנדל עמוק בזמן פציעות בגומלין בצרפת כדי למנוע הדחה בהפסד 2:1 ולגרור את המשחק להארכה. בפנדלים, היתה ידם של היוונים על העליונה. בסיבוב המוקדמות האחרון הם הפסידו לבראגה הפורטוגלית, אבל בפתיחת שלב הבתים בליגה האירופית הפתיעו שוב כאשר ניצחו 0:2 את ויאריאל. 
 
דרום אמריקאים זריזים 
לפנאתינייקוס סגל רב לאומי, שכולל אירופים רבים מספרד ועד איסלנד, אבל שני הכוכבים הפופולריים ביותר הם דרום אמריקאים נמוכי קומה. הקיצוני הימני סבסטיאן פלאסיוס הוא ארגנטינאי בגובה 169 סנטימטרים – בדיוק כמו ליאו מסי. שחקן האגף הברזילאי ברנארד נמוך עוד יותר (164 סנטימטרים), והוא נחשב בזמנו להבטחה גדולה בארצו, נכלל בסגל סלסאו למונדיאל הביתי במונדיאל 2014, ואף השלים 90 דקות בחצי הגמר במקומו של ניימאר הפצוע. לרוע מזלו, המשחק המדובר הסתיים בתבוסה המפורסמת 7:1 לגרמניה.
 
חלוץ יווני מבטיח
בנוסף לאלה, יש לפנאתינייקוס גם חלוץ מרכזי גבוה המתנשא ל-187 סנטימטרים. פוטיס יואנידיס בן ה-23 שנחשב לאחת התקוות הגדולות בדור החדש של הכדורגל היווני. הוא פתח את העונה ברגל ימין עם 6 שערים ב-13 משחקים בכל המסגרות. יואנידיס כבש את הפנדל הקריטי מול מארסיי, הכניע גם את ויאריאל, ועל ההגנה שלנו מוטלת האחריות להסתדר איתו ולמנוע ממנו להמשיך ברצף.
 
הקשר למכבי חיפה
בקיץ 2003, אחרי הניצחון המפואר שלנו על אולימפיאקוס בשלב הבתים בליגת האלופות, החליטה פנאתינייקוס לגייס את יצחק שום כמאמנה על מנת להיאבק ביריבה המושבעת, וזה נשא פרי עם זכיה בדאבל ב-2004. שומי הביא איתו למועדון גם את הקשר הליטאי ריימונדס ז'וטאוטס, והוא נחשב לאגדה לא רק בחיפה אלא גם באתונה, על אף שהקדנציה שלו בפנאתינייקוס נקטעה במהרה בגלל פציעה.