כדורגל בצל מלחמה
EN threads facebook youtube instagram tiktok
כדורגל בצל מלחמה
שלישי , 07/11/2023

כדורגל בצל מלחמה

שחקנים שגויסו, עונה כפולה, משחק ליגה בכפר בלום, הפסקה של חודשיים ומשחק אחד באנפילד בזמן שהעיר חיפה נמצאת תחת התקפה מוטרפת של טילים. רגע לפני המשחק של מכבי בקפריסין מול ויאריאל, היסטוריון המועדון, איציק הברמן, לוקח אותנו למסע בין רגעי כדורגל בזמן שישראל במלחמה

בעוד יומיים, במשחק של מכבי מול ויאריאל בקפריסין, ייכתב לצערנו פרק נוסף ועצוב ב"כדורגל בזמן מלחמה". מלחמות וכדורגל אף פעם לא הלכו יחד. מספר פעמים בתולדות מכבי חיפה, קרבות על קיומה של המדינה קטעו את מאבקי הליגה.

 

מלחמת העולם

את טעמו המר של הכדורגל בעת מלחמה, נאלצה מכבי חיפה לטעום כבר ב-1942, עת היישוב היהודי התגייס לקראת אפשרות שהגרמנים עלולים להגיע. במסע חסר תקדים החיפאים, אז בתלבושת כחול-לבן, הגיעו לגמר הגביע מול בית"ר תל אביב בדרך עקלקלה. וכאן החלה הבעיה. חיפה, אז בליגת המשנה, נותרה ללא שחקניה הקבועים שגויסו ושרתו ברחבי הארץ, ולעומתם שחקני בית"ר שוחררו על ידי הועד הלאומי, בטענה שהם מדריכי נוער.

בחיפה זעמו והועלתה הצעה להופיע עם שחקני הנוער, צעד שנדחה בתקיפות על ידי היו"ר דאז, דוד אבני. בסופו של דבר חיפה אספה שחקנים מקבוצות אחרות, אז לא הייתה מגבלה, מה שלא הועיל לה לרדת מובסת 12:1, התוצאה הגבוהה ביותר בתולדות משחקי הגביע בכדורגל ה(ארץ) ישראלי.

 

מלחמת העצמאות

כל זה היה כאין וכאפס לעומת האובדן הגדול שהקבוצה חוותה במלחת העצמאות. עד שהצליחה להעפיל לראשונה בתולדותיה לליגה הראשונה ולשחק בארבעה משחקים רשמיים, הכדורגל פינה את הזירה לכשנתיים (1947-49). אחרי ניצחון בכורה על מכבי ראשון לציון 2:4  והפסדים לנורדיה תל אביב 3:0, הפועל חיפה 5:1 והפועל רמת גן 4:1 ועד לתאריך 4 ביוני 1949 (הפסד חוץ 3:2 למכבי נתניה) שחקני הקבוצה נלחמו בחזיתות השונות וחלקם לא שב משדה הקרב.

שלמה פוליקמן (על שמו נקראה קבוצת הנוער הראשונה מכבי "שלמה" חיפה), אהרון רוזנפלד שנהרג בבתי הזיקוק, הרי אדלמן, חיים גולדמן, ישראל וולהנדלר, מרדכי עדס ושחקן נוער בשם טננבאום, ששימש כטייס במטוס "פרימוס", שילמו בחייהם.

קבוצת הנוער הראשונה, מכבי "שלמה" חיפה

 

מבצע קדש

מלחמת סיני ("מבצע קדש") שארכה שמונה ימים בלבד (29.10.56-5.11.56) דחתה את משחקי הליגה לחודש דצמבר ומיד עם פתיחת העונה מכבי חיפה גברה על יריבתה העירונית הפועל 0:1 משער של ישעיהו הלד.

 

ששת הימים

גם המלחמה השלישית, כשמה כן היא, נמשכה פחות משבוע. הצליחה לקטוע את ה"עונה הכפולה" (1966/68) שמטרתה הייתה להקטין את האלימות, לשלב שחקנים צעירים ולהקטין את הוצאות הקבוצה על שכר. הליגה נקטעה במחזור ה-27 אחרי שחיפה שבה עם תיקו 1:1 מול הפועל רמת גן וחודשה רק ב-26 באוגוסט עם ניצחון 0:1 על שמשון תל אביב, משערו של אהרון אמר.

כדי למלא את החלל בכדורגל, ארגנה מכבי חיפה מפגש פיקנטי בין שחקני ההווה (1967) לנבחרת נוצצת של שחקני העבר (1957) שהסתיים כצפוי בניצחון הצעירים 3:8.

מתאמנים בצל המלחמה, אברהם מנצ'ל כמאמן. צילום: אוסקר טאובר

יום כיפור

המלחמה הקשה מכולן באוקטובר 1973, גבתה מחיר כבד גם מהירוקים מהכרמל. בין השישה באוקטובר ועד העשרים וחמישי בו רבים משחקני הליגה השתתפו במערכה.

מכבי חיפה התפללה לשלומו של שוערה, בנימין (בומה) ויינברג שנפגע בסיני ונאלץ לקפוץ באומץ מהטנק שנפגע. הבלם הבינלאומי ישעיהו שווגר "נעדר" וחששו לגורלו עד שהופיע והזים את השמועות, שחקני מכבי חיפה אחרים לא הופיעו לאימונים, רק למשחקים.

ואחד מאלה, הראשון בעונת 1973/74 היה שונה. על מכבי חיפה הושת עונש רדיוס על חלקם של אוהדיה בהתנהגות בלתי ספורטיבית בעונה הקודמת. ההנהלה החיפאית הגתה רעיון שהתקבל, שמשחק הבית שלה מול הפועל כפר סבא ייערך למרגלות רמת הגולן, במגרש צר המידות של הפועל כפר בלום.

למעלה מ-3000 חיילים/אוהדים התקבצו וניצבו על קווי המגרש חסר הגדרות. השופט יוסף פינקלשטיין ושחקני שתי הקבוצות התחככו בצופים שצפו בניצחון האורחים 2:3 (חיים חזמוס ויגאל גרובר כבשו למכבי).

המשחק בכפר בלום. צילום: מימל

מלחמת לבנון הראשונה

נמשכה כשלושה חודשים וחצי, פרצה אחרי סיום עונת 1981/82 וגם היא לא הצליחה למנוע מאוהדי מכבי חיפה לשוב ליציעים, ארבעה ימים לפני שהוכרזה הפסקת האש. קריית אליעזר נחשב לבטוח והירוקים ארחו בו את הפועל תל אביב שניצחה כאן 1:2 והמשחק הראשון שנערך בקריית אליעזר לאחר המלחמה היה מול הפועל ירושלים, בו מכבי ניצחה 0:1 משער של אלי כהן.

אלי כהן מול הפועל ירושלים. צילום: מימל

 

מלחמת המפרץ

אם הזכרנו את מלחמת העצמאות וששת הימים שקטעו את מהלך הליגה, נוספה אליהם מלחמת המפרץ. הליגה הושבתה לחודשיים ובלחץ הקבוצות הוחלט לקיים את משחקי הגביע וגביע הטוטו באזורים שנחשבו לבטוחים.

מכבי חיפה נאלצה לחפש מגרשים חלופיים, הבלם הרוסי הבינלאומי, ולדמיר בסונוב, עזב ומכבי התייצבה לחצי גמר גביע הטוטו מול בית"ר תל אביב, שנערך בבאר שבע לעיני 300 צופים. בסיום 0:0 וניצחון בית"רי בפנדלים 3:5.

מכבי חיפה ומכבי שעריים נכנסו כעבור שבוע למעגל משחקי הגביע במשחק שנערך בעפולה. שערים מרגלי אייל ברקוביץ, איתי מרדכי ואלון חרזי, הרימו קצת את מצב הרוח.

מכבי חוזרת לשחק בקריית אליעזר ב-23.3.91 מול מכבי תל אביב, במשחק שנגמר ב-1:5 ירוק (רביעייה של איתי מרדכי ועוד אחד של ראובן עטר), בדרך לאליפות ודאבל היסטורי.

איתי מרדכי רץ לחגוג אחרי אחד מארבעת השערים שכבש. צילום: מימל

מלחמת לבנון השנייה

מכבי במוקדמות ליגת האלופות, נאלצת להדרים ולהתאמן במתחם וולפסון, אותו הפועל תל אביב העמידה לרשותה. הירוקים בקרב מול ליברפול על מקום בשלב הבתים, כשהמשחק הראשון בחוץ, בזמן שהעיר חיפה נמצאת תחת אש מן הגהנום. גוסטבו בוקולי מעלה את הירוקים ליתרון באנפילד והאנגלים מצליחים לקראת הסיום לעשות מהפך ולנצח 2:1. את הגומלין, שהתקיים כבר לאחר סיום המלחמה, נאלצה מכבי לארח באצטדיון לובנובסקי שבקייב.

מעט ישראלים הגיעו, רוב 25 אלף הצופים היו אוקראינים שקיבלו מתנה לראות את ליברפול. ליברפול הובילה, רוברטו קולאוטי איזן ועד לסיום חיפה לחצה ולחצה ולא הצליחה לכבוש.

ליל טילים נורא. גוסטבו בוקולי כובש את שערו של פפה ריינה מליברפול, באנפילד

חרבות ברזל

ועכשיו הגיעה המלחמה ואיש לא יכול להצביע על המועד הוודאי בו הליגה תתחדש. כבעבר, מכבי חיפה תיאלץ בפעם ה-12 לארח מחוץ לביתה יריבה אירופית. עד היום ארחה בקפריסין, טורקיה, הולנד ואוקראינה.